Matematik

et analyseinstitut er igang med at foretage en meningsmåling, hvor de har spurgt 400 mennesker

22. april 2020 af Fleksmat - Niveau: B-niveau

Hej

jeg har problem med at forstå hvilken formel jeg skal bruge/eller hvor jeg laver min fejl henne, jeg kommer ihvertfald ikke frem til samme resultat som facit

et analyseinstitut er igang med at foretage en meningsmåling, hvor de har spurgt 400 mennesker, hvad de ville stemme på, hvis der var folketingsvalg idag. Af de adspurgte svarer 18%, at de ville stemme på venstre.

Hvilken procentmæssig usikkerhed er der for dette resultat?

Hvilken procentmæssig usikkerhed ville fordelingen af stemmerne have, hvis antallet af adspurgte var 800.

Facit siger 4% for det første result og 3% for det andet resultat, men med den formel jeg har brugt i maple, så er jeg langt fra disse tal.

Jeg har set flere video'er med det på restudy, men jeg kan ikke helt finde ud af hvilken formel jeg skal bruge til at udregne dette med, så håber der er nogen der kan hjælpe mig på rette vej.

Hilsen Henrik

Vedhæftet fil: opg1225.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. april 2020 af peter lind

Et konfidensinterval er normalt et interval af formen a<X<b hvor a og b er tal  udfaldsrummet. Det er det tydeligt nok ikke her

Nu kommer det an på hvad du sætter konfidesintervallet til. Man sætter det normalt til spredningen.


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. april 2020 af AMelev

Se FS side 29 (158)
\widehat{p} = 18%. Afvigelsen fra \widehat{p} er \pm 2\cdot \sqrt{\frac{\widehat{p}\cdot (1-\widehat{p})}{n}}, hvilket med dine resultater passer meget godt med, at
afvigelsen er 4% (± 0.038 = ±3.8%).


Svar #4
22. april 2020 af Fleksmat

hmm okay, Men jeg læser det som jeg skal finde spredningen. Så jeg skal finde en helt anden formel ? Jeg må tilbage og kigge de video'er igennem på restudy og håbe jeg kan finde svaret der. :)


Svar #5
22. april 2020 af Fleksmat

@AMelev Ah nu giver det lidt mere mening, at det er x% fra 18% til hver side. Mange tak for det, Jeg læser på fleks mat VUC, så har ikke fået ret meget hjælp med det hele, og så kom corona og ødelagde det lidt mere, men så er det godt folk gider og hjælpe herinde ! :) Mange tak !!


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. april 2020 af AMelev

Det er HFB-formelsamlingen, du må bruge til eksamen, ikke?


Svar #7
22. april 2020 af Fleksmat

Vi har fået udleveret matematisk formelsamling 2. udgave hf B niveau som vi må tage med.

Vedhæftet fil:formelsamling.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #8
22. april 2020 af AMelev

Så passer henvisningen i #3.


Skriv et svar til: et analyseinstitut er igang med at foretage en meningsmåling, hvor de har spurgt 400 mennesker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.