Fysik

Resistans

26. april 2020 af UnicornLover - Niveau: B-niveau

Hej SP

Jeg ikke det klogeste hovede til fysik, så håber I kan hjælpe:

Beregn resistansen ved  0ºC i en 2,5 m lang jerntråd med diameteren 0,50 mm.

Hvor lang skal samme tråd være, hvis dens resistans skal være  25Ω?

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Slå jerns resistivitet, ρ, op. Du har sikkert en tabel i din lærebog, ellers må du på nettet.

Hvis resistiviteten er opgivet ved 20 grader Celcius, skal du desuden slå temperaturkoefficienten, k, op. Du skal så regne værdien ved 0 grader ud. Den  finde du så af: ρ20 = ρ0(1+20grader*k).

Derefter kan du regne modstanden af tråden ud. Du bruger R = ρ0*l/A, hvor l er længden og A tværsnitsarealet. Du bruger samme formel til anden del af opgaven.

Et tip. Hvis du starter med at regne modstanden af 1m ud, kan du bruge det som genvej til de to spørgsmål.


Svar #2
27. april 2020 af UnicornLover

Fik den første til 1,1Ω

Og 2'eren til 55m

hvis det forkert kan du vise mig hvordan du har lavet den?

Eller rigtigt for den sags skyld alligevel vise hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Jeg får det samme, men resistiviteten for jern kan variere. Den værdi, jeg har fundet er ρ = 0,089*10-6Ωm. Jeg har fundet det på siden:

http://www.peteraaboe.dk/fysik/konstanter/resistanstabel.htm

Jeg startede med at finde tværsnitsarealet A = π*(0,5mm)2/4 = 0,196mm2 = 1,96*10-7m2.

Resistansen for 1m tråd er så ρ/A = 0,089*10-6Ωm*1m/1,96*10-7m2 = 0,453Ω

For 2,5m kan jeg så enten bruge formlen igen med 2,5m i stdet for 1m eller gange resistansen for 1 m med 2,5. Jeg får så R2,5m = 1,13Ω, som bør afrundes til 1,1Ω.


Skriv et svar til: Resistans

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.