Matematik

Beregning af 3 sidet pyramide

28. april 2020 af Volton - Niveau: 10. klasse

Hej derude.

Jeg regner på den krumme overflade på en 3 siders pyramide men det går galt i forhold til den 4 sidede der passer hvergang.

grundlinie er 10 cm - højden er 10 cm - jeg har alle beregningerne iorden BORTSET fra den krumme overflade. Er der en der kan klare den??? 

Formler : Rumfang 1/3*h*G - hvor G er grundfladen på 10*10= 100 cm2 og højden på 10 cm

Den krumme overflade formel er: 0,5*10*hypotenusen som e í dette tilfælde er 11,18 -

formlen bliver så 0,5*10*11,18*3    MEN min beregning på 167,71 cm2 passer ikke - det skal blive 156,12 cm2

VH Tonny


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. april 2020 af AMelev

Jeg forstår ikke, hvad du mener med den krumme overflade.
Læg lige et billede af opgaven op og marker, hvilken side, du har problemer med.


Svar #2
28. april 2020 af Volton

Hej og tak for svar Tjekker lige op og vender tilbage - vh Tonny


Svar #3
28. april 2020 af Volton

Hej igen.

Hvis du går ind på <Calculat.org> og kikker efter pyramide så finder du en regnemaskine til både 3 og 4 siders pyramider - det er der den krumme overflade er nævnt - jeg har tjekket siden for evt. virus med Avast og den er god nok - det er næsten den nemmeste måde at forklare det på; altså med et regulært eksempel - hvis du taster 10 i a og 10 i h så får du beregningerne og HUSK det er en 3 siders - den anden har jeg fuldt tjek på - på Forhånd tak fra Tonny 


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. april 2020 af AMelev

Her melder jeg hus forbi. For mig består siderne i en tresidet (og hvad som helst andet -sidet) pyramide af trekanter.
Se fx https://www.regneregler.dk/pyramide


Svar #5
29. april 2020 af Volton

Du har ret - det gør det også for mig - Den "krumme" overflade må jo være selve overfladearealet af de 3 sider/trekanter - men du skal have mange tak fordi du viste interesse - god dag fra Tonny 


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. juli 2020 af ringstedLC

#5: Pyramiden har ingen krumme flader.

"O - krumme overflade" er en oversættelse af lateral area (language: English) for en kegle. Da "lateral area" også optræder for en pyramide, er det måske automatisk og ukritisk blevet sat ind på den dansksprogede side for pyramiden. Nettet har masser af den slags fejl som er en del af prisen for det store udbud af sider, der forsøger at hjælpe os. Tip: Brug "-.dk" sider, hvor den slags fejl nok er sjældnere.


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. juli 2020 af ringstedLC

#0: Bemærk at vinkel α ≠ vinkel αb

Arealet af de skrå sider i en regulær tresidet pyramide:

\begin{align*} \tan(v) &= \frac{\text{modst.}}{\text{hosl.}} \\ \text{modst.} &= \tan(v)\cdot \text{hosl.} \\ \left | DE \right | &= \tan(v)\cdot \tfrac{1}{2}a \\ &=\tfrac{\sqrt{3}}{3}\cdot 5\approx2.89\;,\;a=10\;,\;v=30^{\circ} \\ \left | TE \right |=\left | h_{ATC} \right | &= \sqrt{\left (\tfrac{5}{3}\sqrt{3} \right )^2+10^2}=\tfrac{5}{3}\sqrt{39}\approx10.41 \\ O &= 3\cdot \tfrac{1}{2}\,h\,g \\ &= 3\cdot \tfrac{1}{2}\cdot \tfrac{5}{3}\sqrt{39}\cdot 10=25\sqrt{39}\approx156.12\text{\,cm}^2 \end{align*}


Svar #8
12. juli 2020 af Volton

Hej og tak for svar - Jeg talte med en englænder for lang tid siden og vi blev enige om at det kunne oversættes til den skrå overfralde.

Tak for dine formler dem vil jeg granske nærmere- Hav en dejlig dag fra Tonny


Skriv et svar til: Beregning af 3 sidet pyramide

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.