Fysik

Fysik Hjælp et absorptionsspektrum

29. april 2020 af Pernillella - Niveau: A-niveau

Hej, sidder fast i denne opgave, håber der er nogen der kan hjælpe mig, billedet af absorptionsspektrumet skulle gerne være vedhæftet:

Billedet viser et absorptionsspektrum fra Solen (nederst) og en galakse B2X (øverst).

1. Bevæger galaksen sig væk fra os eller imod os?  Begrund dit svar ud fra spektrene.

2. Den røde absorptionslinje i Solens spektrum ligger ved bølgelængden 656 nm. I lyset fra galaksen B2X er bølgelængden 710 nm. Beregn rødforskydningen z

3. Med hvor stor fart bevæger galaksen B2X sig?


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. april 2020 af mathon

                                 \begin{array}{lllll}&z=\frac{\lambda-\lambda_o}{\lambda_o} =\frac{(710\;nm)-(656\;nm)}{656\;nm} \end{array}


Svar #2
29. april 2020 af Pernillella

Tusind tak


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2020 af doko

Men resultatet/rødforskydningen bliver jo positiv hvis man regner på den måde, men bør det ikke være negativt, når galaksen bevæger sig væk fra os? eller har jeg misforstået noget?

#1

                                 \begin{array}{lllll}&z=\frac{\lambda-\lambda_o}{\lambda_o} =\frac{(710\;nm)-(656\;nm)}{656\;nm} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. maj 2020 af doko

#3

Men resultatet/rødforskydningen bliver jo positiv hvis man regner på den måde, men bør det ikke være negativt, når galaksen bevæger sig væk fra os? eller har jeg misforstået noget?

#1

                                 \begin{array}{lllll}&z=\frac{\lambda-\lambda_o}{\lambda_o} =\frac{(710\;nm)-(656\;nm)}{656\;nm} \end{array}

vent ligemeget


Skriv et svar til: Fysik Hjælp et absorptionsspektrum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.