Matematik
Bestem hvor lang tid skibet skal bruge på at sejle fra Ejerslev Lyng til Aggersund?
Er der nogen der kan hjælpe med hvilken formel jeg skal bruge til denne opgave?
Svar #2
03. maj 2020 af peter lind
a) Find hvornår skibet er i A ved at løse ligningerne x(t) = -11 og/eller y(t) = 10
Find på samme måde når skibet er i B.
b) find linjernes skæringspukt mellem de to punkter
dernæst som a
Svar #5
03. maj 2020 af Capion1
# 3
Fra A til B skal vi finde t : Løs
- 11 + 0,1·t = 12 ∧ 10 + 0,04·t = 19,2
Svar #9
03. maj 2020 af peter lind
Korrigation til #6. Det er snarere tiden i et eller andet startpunkt
Svar #10
03. maj 2020 af Eksperimentalfysikeren
Du behøver ikke at se på y-koordinaten. Det første skib starter i A. A's førstekoordinat er også førstekoordinat til startpunktet i parameterfremstillingen. Dvs. A svarer til t=0. Mens skibet sejler, vokser førstekoordinaten med 0,1 hvert minut. Den går fra -11 til 12. Heraf kan du finde t.
b) De to skibe har samme hastighed i x-retningen. Hvis de skal mødes i skæringspunktet, skal de have samme førstekoordinat her. Da de har samme hastighed i x-retningen, har de også samme førstekoordinat, når andet skib afsejler. Det vil sige, at andet skib skal vente til første skibs førstekoordinat er førstekoordinaten til Amtoft.
Svar #11
04. maj 2020 af Jf902 (Slettet)
Jeg har beregnet
a)
19,2 = 10 + 0.04*t
19,2 -10 = 0.04*t
9.2 = 0.04*t
t= 9.2/0.04 ? t=230.
b)
Så vidt jeg har forstået skal jeg aflæse skæringspunktet, som er (-3; 13,7) og gøre det samme som i a'eren.
-3 = -8,5 + 0.1*s
−3 + 8.5 = 0.1*s
5.5 = 0.1*s
s= 5.5/0.1 ? s=55.
Men jeg er stadig usikker på om det er rigtigt???
Svar #12
04. maj 2020 af Eksperimentalfysikeren
Din udregning i a er korrekt. Det havde dog været nemmere med x-koordinaten, fordi den indeholder 0,1*t, hvilket er nemmere at dividere med end 0,04.
Der er ingen grund til at bekymre sig om skæringspunktets koordinater, da de to skibes hastigheder har samme x-koordinat. Hvis det andet skib starter, idet det første skibs x-koordinat er den samme som startstedet for det andet skib, vil de hele tiden have samme x-koordinat og altså mødes i skæringspunktet.
Hvis du vil benytte skæringspunktet, skal du også finde t for skæringspunktet, og så trække s fra t.
Skriv et svar til: Bestem hvor lang tid skibet skal bruge på at sejle fra Ejerslev Lyng til Aggersund?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.