Fysik

må jeg får hjælpe for har svaren til den her

06. maj 2020 af Sisenk - Niveau: C-niveau

Spørgsmål 1 • Når et radioaktivt stof har en halveringstid på et minut, betyder det så at alt stoffet er omdannet på to minutter

'Spørgsmål 2 • Hvor stor en del af den oprindelige mængde af et radioaktivt stof er omdannet efter to halveringstider?

• Hvor meget er der tilbage af det oprindelige stof efter 3 hhv. 10 halveringstider?

Spørgsmål 3 To kilder med samme radioaktive stof benyttes til et eksperiment. Den ene prøve (A) har til at begynde med den dobbelte aktivitet af den anden prøve (B)

. • Er halveringstiden for prøve A større end, den samme eller mindre end halveringstiden for prøve B?

• Hvad er aktiviteten af prøve A sammenlignet med prøve B efter 10 timer?

Spørgsmål 4 To radioaktive prøver indeholder hver sit radioaktive stof, hver med sin halveringstid

. • Kan det ske at de to prøver har samme aktivitet?

Spørgsmål 5 To prøver er lavet af samme radioaktive stof.

• Kan de have forskellige aktiviteter?

Består af 2 konkrete opgaver hvor formlen for Aktivitet er central. Formlen står i opgave 613 i bogen, men den gengives naturligvis her:

?(A(t)=A0·(1/2)^(t/T/(1/2) ) )

Hvor A0er aktiviteten til tiden t=0 (startaktiviteten) og T^(1/2) er halveringstiden

Opgave 1 Et radioaktivt stof har halveringstiden 45 min. Til at begynde med har en prøve af stoffet aktiviteten 6,4 kBq

. • Hvad er prøvens aktivitet 3 timer senere?

Opgave 2 En prøve af et radioaktivt stof har aktiviteten 82 kBq. Præcis to døgn senere er aktiviteten af samme prøve aftaget til 35 kBq.

• Beregn stoffets halveringstid

Det oplyses at sammenhængen mellem aktiviteten A(t) og antallet af radioaktive kerner N(t) er givet ved A(t)=k·N(t), hvor k er den såkaldte henfaldskonstant. Sammenhængen mellem den og halveringstiden er givet ved k=(ln?(2)) / T^(1/2)  hvor ln er den naturlige logaritme og vi har at ln?(2)≈0.693

Hvor mange radioaktive kerner indeholdt prøven ved første måling?

tak .....

Vedhæftet fil: ModulopgaveModul5-1.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. maj 2020 af SF2020

Du har en sjov fortolkning af "lektiehjælp" :)

Det er lige som om du tænker, jeg lægger bare mine lektier ind her og så er der nogen der laver dem.....:)


Svar #2
07. maj 2020 af Sisenk

nej er ik som du siger, jeg har lavet del 3. og mangler bare del 2. og hvis du har noget god ting til sige så siger det ellers ik snakke.


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. maj 2020 af SF2020

ok - så vælger jeg ik snakke


Skriv et svar til: må jeg får hjælpe for har svaren til den her

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.