Matematik

Bestem en regneforskrift

07. maj 2020 af l24 (Slettet)

Nogen der kan fortælle mig om jeg har lavet b korrekt? skal bare være helt sikker. 

Tabellen viser antallet af dødsfald i Danmark det pågældende år i perioden 1996-2015.
I en model antages det at det årlige antal dødsfald i Danmark kan beskrives ved en funktion af typen f(x)=a*x+b. 

1a) Lav et punktplot over data. Vælg år 1996 som startår. 

b) Bestem en regneforskrift for f(x) vha. lineær regression. 

Vedhæftet fil: 20200507_125249 (1).jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. maj 2020 af PeterValberg

Det skulle jeg mene, at du har

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. maj 2020 af AMelev

Væn dig til at tage et skærmklip af det relevante område i stedet for et billede med mobil eller lign., så det bliver mere læsevenligt.
Husk også at angive Niveau.

Om det er rigtigt eller ej, afhænger af betydningen af x. Den mangler i din tekst.
Jeg antager, at x skal angive antal år efter 1996, dels pga. formuleringen i a) og dels fordi b-værdien ellers vil angive antal dødsfald i DK i år 0 e.Kr., og det giver ikke rigtig mening.

Punkplottet er forkert i forhold til Vælg år 1996 som startår.
Du skal lave en ny kolonne, hvor du angiver "Årstal - 1996" og bruge den i stedet for årstallet i dit plot.

Svar #3

min computer har problemer med at tage et skærm klip så sådan er det 

Svar #4

så jeg skal lavet et nyt punktplot eller et nyt regneark? 

Svar #5

??

Brugbart svar (1)

Svar #6
07. maj 2020 af AMelev

#4 Du skal lave en ny kolonne i dit regneark, og så skal derudfra lave et nyt punktplot.
Sæt første celle i den nye kolonne til =A1-1996 og kopier så hele vejen ned (træk med det lille håndtag i nederste højre hjørne af cellen)

Hvis der i opgaven står, at x angiver antal år efter 1996, skal du også lave ny regression.

PS! Du må have et klippværktøj, du kan bruge til at klippe billeder fra skærmen med - prøv at søge på det.

Svar #7

Det der står i opgaven er 100 procent det jeg har sendt

Brugbart svar (0)

Svar #8
07. maj 2020 af AMelev

OK, det er så en smutter ved opgaven, men jev vil alligevel foreslå, at du laver regressionen, så den passer med punktplottet.

Skriv et svar til: Bestem en regneforskrift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.