Matematik
Beregnings af parablens ligning ud fra punktplot
Hej Studienet. Jeg har brug for et fingerpeg til at udregne b) og c) - er der en formel til 2. gradsligninger, hvor man ud fra punk plot kan beregne parablens ligning?
mvh
Svar #1
08. maj 2020 af AMelev

Du skal lave 2.gradspolynomisk regression på data. Hvordan afhænger af dit CAS-værktøj.
I Nspire hedder den quadReg, men hvad det hedder i de andre, ved jeg ikke.
Svar #4
08. maj 2020 af thebreakers19
Du skal lave 2.gradspolynomisk regression på data. Hvordan afhænger af dit CAS-værktøj.I Nspire hedder den quadReg, men hvad det hedder i de andre, ved jeg ikke.
Tusind tak! rigtig brugbart!
Svar #5
Du skal lave 2.gradspolynomisk regression på data. Hvordan afhænger af dit CAS-værktøj.I Nspire hedder den quadReg, men hvad det hedder i de andre, ved jeg ikke.
Ud fra ovenstående, har jeg udledt følgende ligning: y=-0.02977x^(2)+1.1825x+6.60
Og når den er 3 meter over jorden, vil det sige at f(x)=3
- Når jeg solver(3=-0.02977x^(2)+1.1825x+6.60,x)
får jeg: x=−2.84117 or x=42.5624 - da det er afstand, ved jeg, at det ikke er det første x, men det andet x=42.5624 - passer slet ikke med datasæt.. Hvad gør jeg forkert?
Svar #7
#6Læg lige datasættet op.
Jeg har løst det, det er på trods af min egen logik. x=42...(...)
Svar #8
08. maj 2020 af AMelev
Var det bare, fordi datasættet ikke gik så langt?
NB! Du kan definere regressionsfunktionen f(x):=stat.regeqn(x), så du har den med alle decimaler, og så tegne grafen i samme vindue som punktplottet.
Så afsætter du "Punkt på" grafen, og ændrer 2. koordinaten til 3, så har du et tjek.
Svar #9
Svar #11
Ja, men det er lidt ligegyldigt - man skal blot bruge 3 punkter, ligesom for en lineær skal man kun bruge to punkter.. - datasættet er kun givet for at vise at man kan lave punkplot, som du har hjulpet mig med i CAS.. - men tak for svar, jeg har det, jeg skal bruge. :)
Skriv et svar til: Beregnings af parablens ligning ud fra punktplot
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.