Matematik

Mindstekravsopgaver - 80% ?

08. maj 2020 af BoHTX (Slettet) - Niveau: B-niveau

Kære SP-hjælpere

Jeg har hørt, at hvis man laver en fuld besvarelse af 80% af mindstekravsopgaverne i et eksamenssæt, så opnår man karakteren 02. Gælder dette på tværs af uddannelser ( dvs. HTX, STX og HF osv. )? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2020 af AMelev

Jeg kan ikke finde en bestemmelse om, at fuldt pointtal i 80% af mindstekravsopgaverne skulle resultere i mindst 02.

Point/karakterfordelingen ligger ikke fast. Den tilpasses hvert år for de enkelte eksamenssæt på mødet for de skriftlige censorer.

Svar #2
09. maj 2020 af BoHTX (Slettet)

Ifølge opgavesamlingen på s.4 i sidste afsnit står der

En fuld besvarelse af ca. 80% af samtlige mindstekravsopgaver i et opgavesæt resulterer i karakteren 02. Besvarer eksaminanden yderligere andre opgaver i opgavesættet korrekt, tæller disse besvarelser positivt med frem mod en højere karakter. En eksaminand kan også opnå karakteren 02 ved korrekt besvarelse af tilfældigt udvalgte opgaver, der tilsammen indgår med samme vægt som ca. 80% af mindstekravsopgaverne i opgavesættet.”

Citatet er taget fra en vejledning om STX-uddannelsen (kan ikke noget lign. for HTX). Nu står der ikke mindst 02, men bare 02. Er afsnittet en fejl? 

Brugbart svar (1)

Svar #3
09. maj 2020 af AMelev

Du har ganske ret - jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke kunne  finde det, bortset fra, at jeg åbenbart ikke kar set ordentligt efter.

I vejledningerne for STX og HF står der: "En fuld besvarelse af ca. 80% af samtlige mindstekravsopgaver i et opgavesæt resulterer i karakteren 02. Besvarer eksaminanden yderligere andre opgaver i opgavesættet korrekt, tæller disse besvarelser positivt med frem mod en højere karakter. En eksaminand kan også opnå karakteren 02 ved korrekt besvarelse af tilfældigt udvalgte opgaver, der tilsammen indgår med samme vægt som ca. 80% af mindstekravsopgaverne i opgavesættet."
Hvad "ca." så betyder, tja....

I vejledningerne til HHX, HTX og EUX, står der: "Honorering af alle de mindstekrav, der bringes i spil ved disse særlige opgaver, skal sikre en karakter på mindst 02." og "Kan eleven besvare de stillede mindstekravsopgaver består eleven - også selvom der i eksaminationen viser sig, at eleven har mangler indenfor andre fagområder."

Som svar på dit spørgsmål i #0, er det åbenbart ikke det samme for alle ungdomuddannelserne. 
jeg har dog læst et sted, at der også for HHX, HTX og EUX gælder, at man kan bestå, selv om man ikke har alle mindstekravsopgaver rigtige, hvis man har point nokfra de øvrige opgaver til at kompensere.

Svar #4
09. maj 2020 af BoHTX (Slettet)

AMelev,

tak for dit meget uddbybende svar (med HTX-vejledningen inkl.)

Skriv et svar til: Mindstekravsopgaver - 80% ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.