Fysik

Tyngdekraften og tyngdeloven

30. maj kl. 10:22 af Tippi123 - Niveau: B-niveau

Hej SP.

Jeg var i gang med at læse om Newtons love, da jeg stødte på hans gravationtionslov, som siger:  f_t=\frac{m*M*G}{r^2}

Men så er der tyngdekraften, som siger: f_t=m*g

Derfor er mit spørgsmål, hvad foreskellen på disse to er, og hvordan man så er kommet frem til den anden med tyngdekraften.

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. maj kl. 10:42 af Sveppalyf

Lad os sige at du skulle sidde og regne en masse fysikopgaver hvor du skulle bruge noget med tyngdekraften på nogle masser. Som regel handler fysikopgaver om noget på Jordens overflade så hvis du skulle bruge Newtons formel hver gang, så skulle du i hver eneste opgave indsætte Jordens masse som M, Jordens radius som r og gravitationskonstanten G. Kun massen m af genstanden ville være forskellig fra opgave til opgave. Til sidst ville du blive træt af at sidde og indtaste de samme værdier for M, G og r hver eneste gang, så du ville gøre det nemt for dig selv og én gang for alle samle dem i én konstant:

g = MJorden* G / rJordens radius2

og så bliver Newtons lov forsimplet til

Ftyngde = m*g

Men husk at den formel kun gælder ved Jordens overflade.

g kaldes tyngdeaccelerationen fordi det er den acceleration et legeme i frit fald ved Jordens overflade falder med.

Frit fald <=>

Fresulterende = Ftyngde  <=>

m*a = m*g  <=>

a = g

Svar #2
30. maj kl. 12:00 af Tippi123

Tak for det gode svar, det giver meget bedre mening

Skriv et svar til: Tyngdekraften og tyngdeloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.