Matematik

Sandsynlighed og 95% konfidensinterval (hjælp)

30. maj 2020 af Elninoo - Niveau: B-niveau

En som kan hjælpe med nedstående opgave - I appreciate it! Bare forklaringsmetoden vil være stærkt :D 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. maj 2020 af peter lind

a) andelen 30/80

b) nedre grænse find a så P(X< a) < 0,025 og så stor som mulig. øvre grænse. Find tilsvarende P(X>b) <,0,025

c) Se om 30 ligger i kofidensintervallet


Svar #3
30. maj 2020 af Elninoo

hvad mener du med jeg skal båd finde den nedre grænse og den øvre grænse. Er ikke helt med tror jeg i forhold til det <> 


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. maj 2020 af peter lind

du skal finde et interval og intervallet har formen a <X < b


Svar #5
30. maj 2020 af Elninoo

Okay jeg prøver 


Svar #6
30. maj 2020 af Elninoo

Det her ligner slet ik det er rigtigt <>


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. maj 2020 af peter lind

Hvad er der galt  med det ?


Svar #8
30. maj 2020 af Elninoo

Ved ikke - synes bare intervallet ikke ligner noget som er korrekt.. Men hvis det er det så ligger 37.5% jo ikke i intervallet, og derfor er mønten skæv.. 

Eller tager jeg fejl <>


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. maj 2020 af peter lind

det gør du ikke


Svar #10
30. maj 2020 af Elninoo

Oh okay - tusind tak :D


Brugbart svar (0)

Svar #11
31. maj 2020 af AMelev

#6 
Flere ting:
Antalsparameteren er n = 80. Dit p er den estimerede sandsynlighedsparameter \widehat{p}
p = 0.375, ikke 0.37, 
Faktoren foran brøken er iflg. formelsamlingen side 32 (191) 2 i stedet for 1.96, men det betyder ikke det helt store.
Du skal indsætte  \widehat{p}, dvs. dit p, alle steder i formlen og beregne. 
 

#8 Men hvis det er det så ligger 37.5% jo ikke i intervallet, og derfor er mønten skæv.

Argumentationen halter. p = 37.5% ligger jo midt i intervallet, da det er ud fra den, konfidensintervallet er beregnet. Der er 95% sandsynlighed for at den pågældende mønts "krone-sandsynlighed" ligger i konfidensintervallet [27%,48%]
pærlig mønt = 50% ligger uden for dette interval, så derfor vil vi bedømme mønten som skæv (NB! det er ikke sikkert, den er det).
 


Svar #12
31. maj 2020 af Elninoo

Har jo indsat mit P værdi alle steder, har indlæst tallene og så indsætter den automatisk p værdien har lige ændret det til 0.375. Får stadigvæk det samme - og i forhold til min konklusion så kan jeg godt se det skal ændres. Tusind tak


Brugbart svar (0)

Svar #13
31. maj 2020 af AMelev

#12 Du skulle gerne få talværdier ud. Det ser ud til, at du har indsat \widehat{p} i formlen, men defineret p = 0.375, så du skal enten definere \widehat{p} := 0.375 eller indsætte p i formlen.

Hvis du så stadig får et output som på billedet, så prøv at beregne de to grænser hver for sig.


Svar #14
31. maj 2020 af Elninoo

Jeps det gav mig et anderledes svar da jeg udregnede dem hver for sig. 


Skriv et svar til: Sandsynlighed og 95% konfidensinterval (hjælp)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.