Matematik

Sprøgsmål vdr. afgangseksamen i 9.

30. juni 2020 af Ida0000 - Niveau: 9. klasse
Et sprøggesmål til dem, de thar taget afgangsprøven o 9. kl:
Har man opgaver vdr. andengradslining?
Fx hvor man skal finde d -værdien osv???


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juli 2020 af LazyJones

Andengradsligninger kan dukke op i en form.

Men ikke med krav om at finde rødderne (x), og heller ikke med brug af fagtermer som diskriminanten (d), eller brug af diskriminanten på nogen måde.

Der er højest tale om at reducere eller bruge en ligning, hvori der indgår variable i anden potens. De vil så kunne reduceres væk, eller blot erstattes af oplyste/beregnede værdier.

Eksempel 1:

-----

Reducer ligningen:

2x² + 3x - 7 = x (2x - 4) +8

-----

Eksempel 2:

-----

Beregn rutsjebanevognens fart (v), når vognens højde (x) er 50 meter:

v = 0,004 x³ - 0,38 x² + 9,1 x

-----

Så man skal kunne arbejde med variable opløftet i potenser, men ikke nødvendigvis kunne vide noget som helst om andengradsligninger.


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juli 2020 af Jesperostergaard (Slettet)

Mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. august 2020 af ringstedLC

#1

Andengradsligninger kan dukke op i en form.

Men ikke med krav om at finde rødderne (x), og heller ikke med brug af fagtermer som diskriminanten (d), eller brug af diskriminanten på nogen måde.

Der er højest tale om at reducere eller bruge en ligning, hvori der indgår variable i anden potens. De vil så kunne reduceres væk, eller blot erstattes af oplyste/beregnede værdier.

https://studie.one/mat/fo09/1619/mat-fp09-2019-12/index.html (FP9, dec. 2019) var det tilsyneladende nødvendigt at løse en 2. gradsligning i opg. 1, 3).


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. august 2020 af LazyJones

#3

På https://studie.one/mat/fo09/1619/mat-fp09-2019-12/index.html (FP9, dec. 2019) var det tilsyneladende nødvendigt at løse en 2. gradsligning i opg. 1, 3).

At den KAN løses med en andengradsligning er ikke det samme som at det er nødvendigt.

Opgaven kræver ikke brug af andengradsligning. Den kan undersøges i stedet, med få udregninger.

Opgave 2.3 (som er den, du tænker på), kan løses ved at indsætte forskellige værdier for n i den i opgaven angivne formel, og se hvornår man rammer/passerer 200 som resultat. Det vil være simpelt og smartest at gøre i et regneark. - Lav forskellige værdier for n i kolonne A, og brug dem i formlen i kolonne B. Aflæs hvornår resultatet er tættest på 200 uden at være over.


Skriv et svar til: Sprøgsmål vdr. afgangseksamen i 9.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.