Matematik

Magisk kvadrat med soúm 12

06. juli 2020 af Geocaching - Niveau: 9. klasse

Jeg skal lave en magisk kvadrat med summen 12 med  udgangspunkt 6   ?     ?

                                                                                                                 2   ?     ?

                                                                                                                 4   ?     ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juli 2020 af mathon

   f.eks.              

                   \small \begin{matrix} 6 & 2 & 4\\ 2& 4 &6 \\ 4& 6 & 2 \end{matrix}


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juli 2020 af Eksperimentalfysikeren

Det kan man ikke. Tallene i det magiske kvadrat skal være tallene fra 1 til n2, hvor n  er antallet af rækker.

Det bevirker, ar for n = 3 er det tallene fra 1 til 9. Summen af dem er 45, der skal fordeles over tre søjler (eller rækker). Da summen skal være den samme i de tre søjler, må den være 15.

Jeg tror opgavestilleren misbruger betegelsen "magisk kvadrat" som betegnelse for noget andet. Da det ikke er den normale brug af betegnelsen, er det ikke muligt at give et svar på spørgsmålet.


Svar #3
06. juli 2020 af Geocaching

Det er sikkert rigtigt at der ikke er tale om en "ægte" magisk kvadrat, men jeg kan heller ikke få kontrueret en hvadrat med sum 21 med dette udgangspunkt, selv om det er en "uægte"


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. juli 2020 af Eksperimentalfysikeren

Hvilke krav stilles der til dette kvadrat? Må der være "genbrug" af værdier? Skal diagonalsummen være lig med rækkesummen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juli 2020 af StoreNord

#4
http://www.erikoest.dk/magicsq5.htm

"Magisk kvadrat: opstilling af de hele tal som regel  fra 1 til n² i et kvadrat med n rækker og n søjler, således at man får samme sum, hvadenten man tager summen af en række (vandret), en søjle (lodret) eller langs en diagonal."


Svar #6
06. juli 2020 af Geocaching

Tak for svaret, jeg har brugt dit svar på den anden tråd til også at løse denne.

Jeg har lært en masse om magiske kvadrater nu, både de originale og de "falske"


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. juli 2020 af Eksperimentalfysikeren

Det har jeg også. Jeg har søgt lidt på nettet og har især lagt mærke til en video:

https://www.youtube.com/watch?v=aQxCnmhqZko


Skriv et svar til: Magisk kvadrat med soúm 12

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.