Kemi

Afstemning af redoxreaktioner og masseberegning

10. juli 2020 af kunkemi1

Hej, jeg sidder og øver nogle opgaver, og jeg er stødt på én, som jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal regne. Der står:

MnO2 kan oxidere Cl- til Cl2 idet MnO2 reduceres til Mn2+. Opløsningen er sur. Find redoxparrene og afstem reaktionsskemaet. Denne del er klaret, men så står der:

Hvor stor en masse MnO2 skal bruges til fremstilling af 1,00 L Cl2 ved 1 atm, 20C? Jeg kender formlerne

c=n/v og n=m/M, men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Kan jeg få lidt hjælp?

Jeg takker på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. juli 2020 af HF2dk

https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1189393

http://www.frividen.dk/redoxreaktioner/


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. juli 2020 af mathon

             \small \small \begin{array}{lllll} \textup{Benyt idealgasligningen }\\& n_{CO_2}=\frac{p\cdot V}{R\cdot T}&&R=0.082057\;\frac{atm\cdot L}{mol\cdot K}\\ \textup{til beregning af antal mol }CO_2\textup{:} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. juli 2020 af mathon

            \small \begin{array}{llll} MnO_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,Cl^-\,_{\textit{(aq)}}\;+\;4\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;Mn^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cl_2\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\, H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{arrary}


Brugbart svar (1)

Svar #4
10. juli 2020 af mathon

korrektion:

             \small \small \small \begin{array}{lllll} \textup{Benyt idealgasligningen }\\& n_{Cl_2}=\frac{p\cdot V}{R\cdot T}&&R=0.082057\;\frac{atm\cdot L}{mol\cdot K}\\ \textup{til beregning af antal mol }Cl_2\textup{:} \end{array}


Svar #5
10. juli 2020 af kunkemi1

Hej, tak for hjælpen. Jeg prøver at gøre følgende:

Først udregner jeg n vha. idealgasligningen, dvs.

n=\frac{pV}{RT} og indsætter så mine størrelser: n=\frac{1atm*1L}{0,082057\frac{atm*L}{mol*K}*293,15K}=0,04 mol

Herefter anvender jeg m=n*M=0,04mol*70,9\frac{g}{mol}=2,84g

Men jeg ved ikke helt, om det er rigtigt. Hvis det ikke er, vil du så venligst lige påpege, hvor det går galt?

Tak.


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. juli 2020 af mathon

Du mangler at angive stofmængdeforholdet:

                                            \small \small \small \begin{array}{llll} MnO_2:Cl_2=1:1\\\\ m_{MnO_2}=\frac{\left (1\;atm \right )\cdot \left (1\;L \right )}{0.082057\;\frac{atm\cdot L}{mol\cdot K}\cdot \left (293.15\;K \right )}\cdot \left (70.906\;\frac{g}{mol} \right )=2.\mathbf{{\color{Red} 9}}4\;g \end{array}

Forståelsen var på plads!


Svar #7
11. juli 2020 af kunkemi1

Tak for dit svar. 


Skriv et svar til: Afstemning af redoxreaktioner og masseberegning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.