Matematik
bestem værdimængden
opgaven er vedhæftet som billede nedenunder!
mit spørgsmål er: hvordan bestemmer man egentlig værdimængden? har lidt svært ved denne opgave da facit siger at VM for 1 (-12 ; 28) og VM for 2 giver (-70 ;-1) Kan nogen fortælle mig hvordan man regner frem til det? og BTW men forstår virkelig ikke hvad der menes med - 4 < x < 4 og 2 < x < 5. Halp me plz:-)
Svar #2
06. september 2020 af nutellaelsker
sorry troede billedet blev uploadet. her er den igen
Svar #5
06. september 2020 af AMelev
Tegn grafen i det angivne område og aflæs y-værdierne (værdimængden).
1. Vm(f) = [f(-4),f(4)]
2. Vm(g) = [g(5),g(2)]
Svar #8
06. september 2020 af nutellaelsker
1. sorry men hvordan får i Vm til (-12,28) og (-70,-1)?
2. hvad betyder det når der står - 4 < x < 4 og 2 < x < 5? er det fordi 4 er større end -4 og 5 større ende 2 eller hvordan? :) :)
Svar #9
06. september 2020 af StoreNord
1)
1. Vm(f) = [f(-4),f(4)]=[5*(-4)+8, 5*(4)+8]=
2. Vm(g) = [g(5),g(2)]
2) - 4 < x < 4 betyder: x i intervallet [-4,4]
Svar #10
06. september 2020 af ringstedLC
#0men forstår virkelig ikke hvad der menes med - 4 < x < 4 og 2 < x < 5.
Forestil dig, at du står i "-4" og ser mod x. Så viser benene i <, at du er i noget, der er mindre end det som du ser på.
Nu står der faktisk:
Det er en kombination af < og =. -4 er så mindre end eller lig med x.
Svar #11
07. september 2020 af nutellaelsker
Vil det så sige at Dm mindste er 2 og den højeste 3. Så basically det man skal er at finde ud af værdimængden ved at finde Dm indenfor det interval (fra 2 til 5). Så lad os sige at jeg finder ud af værdimængden ved at sætte 3 i x plads (fordi den ligger mellem 2 og 5 intervallet) er det korrekt forstået? [??]
Svar #12
07. september 2020 af AMelev
#0 Jeg forstår til gengæld ikke, hvordan du får dine angivelser om HTX 3.år og C-niveau til at spille sammen, da matematik C iflg. UVM.dk ikke findes på HTX.
#11 Hvis du mener det, du skriver, er det ikke korrekt forstået
#8 -4 ≤ x ≤ 4 angiver definitionsmængden for f, som altså består af alle tal, der ligger mellem -4 og 4 (begge inkl.). Dm(f) = [-4,4].
Værdimængden Vm(f) består af alle f(x)'erne. Dvs. at Vm(f) er alle de 2.koordinater (y-værdier), der hører til grafpunkterne, hvor x'erne ligger i definitionsmængden.
Du kan forestille dig, at du projicerer grafen ind på 2. aksen, så har du værdimængden.

Skriv et svar til: bestem værdimængden
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.