Matematik

Bestemmelse af toppunkt

17. september 2020 af Mojito101 - Niveau: B-niveau

Hej! 

Hvordan løser jeg denne opgave?  Jeg skal findekoordinaterne til toppunktet af den vedlagte foreskrift. 

Billedet af forskriften er lagt i bilag, hvordan man får det ind i selve boksen her, har jeg ikke luret endnu, men tager meget gerne imod hjælp.

Hilsen Silje

Vedhæftet fil: Opgave.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2020 af StoreNord

Åbn dit link i et nyt vindue.
Højreklik på det nye vindue og vælg "Kopier billed-adresse."
Indsætte adressen som billede i indlægget.

Men nu gør jeg det.

Læs så dette link:
https://www.studieportalen.dk/kompendier/matematik/formelsamling/andengradsligning/toppunktsformel


Svar #2
17. september 2020 af Mojito101

Men hvad så hvis det er et screenshot jeg skal have lagt ind? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2020 af mathon

                  \small \small \small \small \small \small \small \begin{array}{llll} \textup{parablen:}&y=ax^2&\textup{toppunkt }T(0,0)\\ \textup{har efter}\\ \textup{parallelforskydning med}\\ \textup{parallelforskydningsvektor}\\ \bigl(\begin{smallmatrix} h\\k\\ \end{smallmatrix}\bigr)\\ \textup{ligningen:} &y=a(x-h)^2+k\\ \textup{med toppunkt:}\\&T(h,k) \\\\\\ \textup{parablen:}&f_4(x)=y=3(x-1)^2+(-3)\\ \textup{har derfor toppunktet:} \\&T(1,-3) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. september 2020 af StoreNord

#2
      Så blir du nødt til at lægge det et sted på nettet først.


Svar #5
17. september 2020 af Mojito101

Ok tak! 


Svar #6
17. september 2020 af Mojito101

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. september 2020 af ringstedLC

#2

Men hvad så hvis det er et screenshot jeg skal have lagt ind? 

Et screenshot er også et billede. Hvis du inden der er gået 10 min. efter "Opret svar" åbner din vedhæftede fil og så følger #1 kan din opgave ses i din #0.


Skriv et svar til: Bestemmelse af toppunkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.