Matematik

BESTEMTE INTEGRAL (ER DET KORREKT) MEGET VIGTIGT

06. oktober 2020 af Elninoo - Niveau: A-niveau

Var lidt i tvivl da jeg skulle trække E fra 1. Hvilken tal værdi har E? Er det bare 0? Således det er 0-1= 1 

 


Svar #1
06. oktober 2020 af Elninoo

Og en som kan fortælle mig hvordan jeg finder stamfunktionen til 6? 

Det er vel bare en konstant eller er det bare mig som ikke tænker klart? Har vedhæftet opgaven 


Svar #2
06. oktober 2020 af Elninoo

Og i forhold til Første opgave: Der har jeg opskrevet opgave formuleringen forkert: Det er Opløftet i x^-1 

Se vedhæftet 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. oktober 2020 af StoreNord

En generel stamfunktion er 6x+k, men k kan godt være 0.


Svar #4
06. oktober 2020 af Elninoo

Ah takker hvad med øverste opgave når jeg trækker ln (e) - ln(1) hvad burde det give


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. oktober 2020 af StoreNord

1-0=1                     har du ikke en lommeregner?


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren

#0: e (det er lille e, ikke store E) er ca 2,71828182846. Den naturlige logaritme af e er: ln(e) = 1. Det næste led er ln(1), som er lig med 0. ln er en logaritmefunktion. Logaritmen til 1 er altid 0, uanset, hvilken logaritmefunktion, der er tale om.


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. oktober 2020 af ringstedLC

Her kan potensformlen ikke anvendes, da:

\begin{align*} \int x^n\,\mathrm{d}x &= \tfrac{1}{n\,+\,1}\cdot x^{n\,+\,1}\;,\;n\neq -1 \\ \int x^{-1}\,\mathrm{d}x &= \int \tfrac{1}{x}\,\mathrm{d}x \\ &= \ln\bigl ( \left | x \right | \bigr )+k \end{align*}

Her kan potensformlen anvendes, da:

\begin{align*} 6= 6\cdot x^0\quad& \\ \int 6\cdot x^0\,\mathrm{d}x &= 6\cdot \int x^0\,\mathrm{d}x \\ &= 6\cdot \tfrac{1}{0\,+\,1}\cdot x^{0\,+\,1} \\ &= 6\cdot x^{1}=6x+k \\\\ \text{Kontrol}:\left ( 6x^1+k \right )' &= 6\cdot 1\cdot x^{1\,-\,1}+0 \\ &= 6\cdot x^{0}=6\cdot 1=6 \\ \end{align*}


Svar #8
06. oktober 2020 af Elninoo

ah vidste ikke logaritme til (1) altid giver 0. Det giver mening nu - tusind tak folkens og god aften <3


Skriv et svar til: BESTEMTE INTEGRAL (ER DET KORREKT) MEGET VIGTIGT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.