Dansk

Generelle forberedelse til undervisning.

08. oktober 2020 af ilovemath99 - Niveau: A-niveau

Hejsa. Jeg går nu i 3g på HTX matfys, og fordi dansk ikke er min modersmål så vil jeg helst spørge andre om nogen tricks til forberedelse til undervisning. Fx hvilken litteratur har i læst for at blive bedre til det gammel danske sprog, eller hvad for noget opslagsværk har i brugt til at lære at analysere en tekst, dvs at i stedet for at bare læse den, så kan i allerede lede efter billedesprog eller genren osv. Basically, det samme analyse-tankegang som man har fx i matematik hvor i stedet for at læse opgaven så leder man allerede efter x eller y-værdi. Jeg vil bare sige at jeg er meget videnbegærlig, så i kan godt anbefale hvilken som helst skønlitteraur som er relevant til dansk på a-niveau På forhånd tak for svaret. :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. oktober 2020 af Krollo (Slettet)

Hvis du vil læse klassisk dansk litteratur kunne du prøve at læse nogle tekster af nogle klassike/kendte danske forfattere, der f.eks. kunne være:
· Tove Ditlevsen
· Helle Helle
· Henrik Pontoppidan
· Herman Bang
· Martin Andersen Nexø
· Ludvig Holberg
· Søren Kierkegaard
· Hans Scherfig
· Karen Blixen

Billedsprog
· Symboler → led efter genstande/begreber/fænomener, der går igen i teksten og har en dybere betydning.

Forfatteren
At kende til forfatteren er faktisk en kæmpe fordel, da denne som regel skriver om de samme temaer/budskaber flere af sine tekster. Derfor er det altid godt, at læse lidt om forfatteren på forhånd :)

Ved ikke rigtigt om det hjalp, men det håber jeg. Der er ikke rigtig en bestemt fremgangsmåde/formel ligesom i matematik, men du kunne evt. lede efter et analyseskema (på nettet f.eks.).


Svar #2
08. oktober 2020 af ilovemath99

Tusind tak for svaret. Det vil nok hjælpe mig i hvertfald.

Brugbart svar (1)

Svar #3
15. oktober 2020 af ChristianRavn

Hej,

Jeg har tidligere undervist en elev, som havde samme mål som dig. I fællesskab lavede vi en skabelon bestående af analysepunkter, som elevens lærer havde beskrevet som vigtige punkter. Man kan også finde et generisk online, som Krollo rigtigt nok pointerer.

Derudover lavede vi også et kort læringsforløb, således at hun lærte at huske de forskellige analysepunkter, i stedet for at skulle være afhængig af at kigge på skabelonen. Bare fordi du kan læse informationen på et stykke papir, betyder det ikke at du rent faktisk har "lært det" :)

Hvis det har interesse, så skriv venligst til [email protected]. Så finder jeg ud af i mellemtiden, om jeg må videresende hendes skabelon og læringsforløb, eller om jeg skal lave nogle fornødne modifikationer. 

Jeg er tidligere STX'er og Cand.Scient fra IT Universitet i København.


Svar #4
15. oktober 2020 af ilovemath99

Ok, jeg skal nok skrive til dig så.


Skriv et svar til: Generelle forberedelse til undervisning.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.