Matematik

Forslag til svært emner i matematik

09. oktober 2020 af ilovemath99 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg går i 3g på matfys og så nu pga corona har jeg valgt at skrive en bog om matematik. Derfor vil jeg gerne ved, hvilket emne/r havde du det svært med at forstå? fx som var forklaret med tungt matematik, eller som var generelt svært til at forstå i de bøger på systime som vi bruger i dagligdagen. Fordi jeg har oplevet det selv, og dermed vil jeg gerne skrive dem på en bedre måde, som er lettere til at forstå, altså simplificere det. De må gerne være emner fra folkeskolen, samtidig også fra universitetet, som 2. ordens differential ligninger, kombinatorik, fraktaler, osv. , fordi jeg planlægger at læse videre enten matematik eller programmering og så vil jeg lærer om de emner alligevel. :)

Et eksempel på emnet kunne være partiel integration eller monotoniforhold.

Bogen skal være gratis lavet som min hobby i min fritid. Jeg regner ikke med at blive en rigtig forfatter.

Og undskyld for de grammatiske fejl. Jeg bor i Danmark kun 4 år, og dermed er jeg ikke endnu så dygtig til skriftlig dansk.

På forhånd tak for svaret og god efterårsferie. :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. oktober 2020 af Anders521

#0 Forslag til et (del)emne: ligningsløsning ved grafisk og algebraisk repræsentationsform.


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. oktober 2020 af Anders521

#0 I øvrigt, har du overvejet hvem dine læsere er, og hvilket fagligt niveau de skal have for at kunne læse bogen? 


Svar #3
09. oktober 2020 af ilovemath99

Jeg har tænkt mig at skrive en kort bog, som skulle hjælpe et bestemt målgruppe med at forstå et emne. Lige nu har overvejet at skrive om matematik til gymnasiet, men er ikke helt sikkert på faglit-niveau, fordi en elev med mat på b-niveau har ikke brug for fx partiel integration, som ligger på A-niveau.  Derfor vil jeg opdele bogen entel til flere del, eller udgive flere korte bøger. Først skal jeg dog vælge et par emner, som jeg bygger min indhold på og så kan jeg bestemt faglig niveau ud fra det.


Svar #4
09. oktober 2020 af ilovemath99

Dit forslag er meget god, fordi når man tænker over det ligesom når man hører om det for første gang så er det meget forvirrende. Det vil jeg nok overveje.


Brugbart svar (1)

Svar #5
09. oktober 2020 af Anders521

#3 Så målgruppen er (meget groft) læsere der har (eller har haft) matematik på gymnasial niveau? Der er rigtig mange emner at tage fat i. Udover emner der er omfattet af en given læreplan, er der matematik-relaterede emner, som måske også være en go' ide at skrive om, f.eks.                                                                                      1) Afklaring og håndtering af matematiske begreber og symboler;                                                                        2) Læren om bevisførsel;                                                                                                                                      3) Problem-løsningsstrategier;                                                                                                                                 ...                                                


Svar #6
09. oktober 2020 af ilovemath99

Ja det kan vi antage, hvis det vil forholder sig til det gymnasiale-niveau.  Tak for flere forslaget! :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
09. oktober 2020 af Capion1

Man skal aldrig have ambitioner om at kunne forfatte en lærebog, som  a l l e  vil kunne få fuldt udbytte af.
Det er en omstændelig pædagogisk opgave at "få alle med". Vi har forskellige tilgange for at lære.
Stoffet skal, med sværhedsgrad, bygges trinvist op som en pyramide. Hvis ikke undergrunden er stabil
nok, holder murværket ikke. Matematik læres ikke, bag i bussen på vej til skole, v.h.a. en lille lommebog. 
 


Svar #8
09. oktober 2020 af ilovemath99

Det skal jeg nok tænk over. Tak for feedback.

Skriv et svar til: Forslag til svært emner i matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.