Matematik

vektorer

19. oktober 2020 af fridalun - Niveau: A-niveau

er der nogen som kan hjælpe mig med spørgsmål b og c?


Svar #1
19. oktober 2020 af fridalun

.


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. oktober 2020 af MandenMedMangeHatte

Læg et billede op i stedet.

Svar #3
19. oktober 2020 af fridalun

.


Svar #4
19. oktober 2020 af fridalun

#2 Læg et billede op i stedet.

jeg ville ønske jeg kunne finde ud af det, kan du hjælpe mig?


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. oktober 2020 af ringstedLC

#4: Tag et skærmbillede (screenshot) af opgaven og vedhæft det, istedet for et Word-dokument.

Hvordan du tager billedet afhænger af din computer.


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. oktober 2020 af ringstedLC

#4
#2 Læg et billede op i stedet.

jeg ville ønske jeg kunne finde ud af det, kan du hjælpe mig?

I dine tidligere tråde er det da gået meget godt...

Vedhæftet fil:__1.png

Brugbart svar (0)

Svar #7
25. oktober 2020 af ringstedLC

a)

\begin{align*} s_1(t) &= P_1+t\cdot \!\overrightarrow{F_1}\;,\;t>0\,\text{min.} \\ &= P_1+t\!\cdot \!\left (\begin{smallmatrix}x_{Q_1}-x_{P_1} \\ y_{Q_1}-y_{P_1} \\ z_{Q_1}-z_{P_1}\end{smallmatrix} \right ) \\ &= \left (\begin{smallmatrix}0 \\ 0 \\ 0\end{smallmatrix} \right )\!+t\!\cdot \!\left (\begin{smallmatrix}16-0 \\ 16-0 \\ 4-0\end{smallmatrix} \right ) \\ s_1(4) &= \left (\begin{smallmatrix}0 \\ 0 \\ 0\end{smallmatrix} \right )\!+4\!\cdot \!\left (\begin{smallmatrix}16 \\ 16 \\ 4\end{smallmatrix} \right ) \Rightarrow s_1(t)=\left (\begin{smallmatrix}0 \\ 0 \\ 0\end{smallmatrix} \right )\!+t\!\cdot \!\left (\begin{smallmatrix}4 \\ 4 \\ 1\end{smallmatrix} \right ) \\ v_{F_1} &= \left |\left (\begin{smallmatrix}4 \\ 4 \\ 1\end{smallmatrix} \right )\right |=5.7\,\text{km pr. min.} \end{align*}

\begin{align*} &\qquad \quad \qquad \qquad \Rightarrow s_2(t)=\left (\begin{smallmatrix}-15 \\ -30 \\ 8\end{smallmatrix} \right )\!+t\!\cdot \!\left (\begin{smallmatrix}9 \\ 12 \\ 0\end{smallmatrix} \right ) \\ v_{F_2} &= \left |\left (\begin{smallmatrix}9 \\ 12 \\ 0\end{smallmatrix} \right )\right |=15\,\text{km pr. min.} \end{align*}

F2 har størst fart. Det er i marchhastighed, mens F1 lige er lettet fra jorden.

b)

\begin{align*} h_{F_2}(t)=z_{Q_2} &= 8 \\ h_{F_1}(4)=z_{Q_1} &= 4=4\cdot z_{\,\overrightarrow{F_1}} \\ 8 &= t\cdot z_{\overrightarrow{F_1}} \\ t &= \;? \end{align*}

c) Sæt de to parameterfremstillinger lig hinanden og løs for t. Tip: Læs først d)!


Skriv et svar til: vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.