Matematik

problemer med funktioner hvor x skal defineres med ≤ i Maple

28. oktober 2020 af fellebebs - Niveau: B-niveau

Jeg kan ikke få maple til at plotte funktioner som denne, 750/(x^2 + 2*x + 25) - 20, x ≤ 0 jeg kan sagtens hvis det er stykkevis definerede funktioner, men ikke hvis det kun er 1 enkelt. Jeg har prøvet at gøre det samme som jeg gør med stykvis definerede funktioner, men det gør bare at grafen ikke stopper som den skal.


Svar #1
28. oktober 2020 af fellebebs

sådan her har jeg prøvet, men linjen fortsætter og det skal den ikke.


Svar #2
28. oktober 2020 af fellebebs

Jeg skulle plotte den her funktion


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. oktober 2020 af ringstedLC

Nå du skriver x ≥ 0 i Maple, skal grafen ikke "stoppe".


Svar #4
28. oktober 2020 af fellebebs

det bliver den ved med at ændre ≤ selv... jeg ved ikke hvorfor


Svar #5
28. oktober 2020 af fellebebs

jeg ved grafen er rigtig, da jeg har facitliste, men at linjen skal stoppe når x aksen går i minus, men jeg kan ikke få maple til dette. Ved du hvordan man skal skrive den op, hvis man skal få linjen til at stoppe?


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. oktober 2020 af ringstedLC

Jeg forstår ikke dit problem: f er defineret for værdier større end 0. At Maple så ændrer x ≥ 0 til 0 ≤ x, ændrer jo ikke noget.


Svar #7
29. oktober 2020 af fellebebs

problemet er at hvis du zoomer ind på grafen, kan man se den fortsætter, hvor den burde stoppe. Den fortsætter fra punktet 0,10 ned til 0,0 og fortsætter så i -∞ på x aksen. Hvis jeg laver den i geogebra fortsætter den ikke


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. oktober 2020 af ringstedLC

Det ser mærkeligt ud og giver ingen mening. Jeg har ikke Maple, men prøv en gang at vende ulighedstegnet om. Prøv også helt at undlade kriteriet og at se hvordan dine klassekammeraters graf bliver for at komme fejlen nærmere.


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. oktober 2020 af Anders521

#7 Prøve at skrive 

f := piecewise(x < 0, undefined, x ≥ 0, 750/(x2 + 2x + 25) + 20)


Skriv et svar til: problemer med funktioner hvor x skal defineres med ≤ i Maple

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.