Dansk
Problemer med at udtrykke sig skriftligt
Kompendieartiklen "At dividere - Hvordan dividerer man?" er skrevet i et fuldtændigt håbløst og forvrøvlet sprog. Man tror den er forfattet af en 3.klasses skoleelev med læse/skriveproblemer. Det hele er det rene kaos og med underlige afstande mellem tegn.
Svar #2
30. oktober 2020 af Stygotius
Nej, det er naturligvis rigtigt. Det sprogligt udtrykte er håbløst og forvirret.
Svar #4
30. oktober 2020 af MandenMedMangeHatte
Udover det forfærdelige sprog, så er den divisionsmetode der bliver beskrevet uhensigtsmæssig dårlig og forvirrende. Man ved i hvert fald ikke hvordan man skal dividere efter man har læst den.
Må jeg have lov til at skrive den om eller er det for "teknisk kompliceret" for Studieportalen?
Svar #5
30. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren
Der er ogå fejl i fagsproget i artiklen. Der bruges ikke mente ved division.
Man bruger ikke semikolon som divisionstegn, men kolon.
En ting, der bør ændres i det første eksempel, er talværdien af dividenden. Det gør det uklart, at 7 divideret med 6 giver 1 både som kvotien og som rest. Vælg i stedet 84, for det giver kvotienten 1 og resten 2. Så er de nemmere at kende fra hinanden.
Den måde, divisionen er opstillet på, bør forklares. Når man kender opstillingen i forvejen, kan man hurtigt genkende den, men for begynderen er den svær at aflæse, bl.a. fordi typegrafien gør den lidt utydelig. Jeg vil foreslå, at der sættes streg under hele kvotientfeltet helt fra starten. En anden mulighed er at vælge en anden opstilling. Der er mindst to at vælge imellem. Den ene ligner den, der er gennemgået, men har resultatfeltet til højre for dividenden. Divisorfeltet afsluttes med en lodret streg til højre, så man tydeligt kan se adskillelsen mellem divisor og dividend. Tilsvarende har kvotientfeltet en lodret streg til venstre. Denne opstilling kaldes populært for at "hænge gardiner op".
En tredie mulighed er at skrive felterne i rækkefølgen dividend - divisor - kvotient, f.eks.
8 4 : 6 = 1 4
6 |
2 4
2 4
0
Læg mærke til stregen efter 6. Den bruges til at vise, at 4 trækkes ned til næste trin. Dette bliver tydeligere, hvis der er flere cifre i dividenden.
Det sidste eksempel, hvor der regnes en decimal med, bør nok i stedet ende med en rest: 2 rest 16. Der er tilfælde, hvor man er interesseret i at kende resten. Kommatal vil jeg mene hører til i et andet afsnit, hvor man også gør rede for, hvordan man dividrer et kommatal med et andet kommatal.
Skriv et svar til: Problemer med at udtrykke sig skriftligt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.