Matematik

ligning for tangent

12. november 2020 af matiashaabet (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal bestemme en ligning for tangenten til grafen for f, i et punkt.

Opgaven er vedhæftet som billede. Kan i forklare mig fremgangsmåden for denne?

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2020 af Mathias7878

Anvend formlen

y = f'(x_0) \cdot (x-x_0) + f(x_0)

hvor

x_0 = 2

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. november 2020 af Anders521

#0 Fremgangsmåden består i at bruge formlen for tangenten y = f '(x0)(x -x0) + f(x0). Da din funktion f udgør en sum af differentiable funktioner, er f også differentiabel, og så kan formlen bruges.

Svar #3
12. november 2020 af matiashaabet (Slettet)

Hej Mathias og Anders,

tusind tak for svar begge to. Kan en af jer fortælle mig hvad jeg gør forkert her?

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. november 2020 af Mathias7878

#2 bemærk, at x0 er et fast punkt, hvorimod x er en variabel. Derfor er x ikke lig med 2, men x er bare x. 

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #5

#3 Teksten er ikke korrekt. Tallet x0 er ikke en funktionsværdi, men blot 1.koordinaten til punktet P. Brug det eksakte tal af f(2) og f '(2). Din ligning hedder 

y = f '(2)·(x - 2) + f(2)

Svar #6

så får jeg ligningen til at være

y=3,693147181+x+1,5*(x-2)

Hvilket heller ikke er rigtigt. Det er altså virkelig svært når det hele skal hedde noget med x

Svar #7

Anders:
y=1,5*(x-2)+3,693147181+x

sådan her?

Brugbart svar (0)

Svar #8

#6 Nej, din ligning er

y = f '(2)·(x - 2) + f(2)                                                                                                                                                 = (3/2)·(x - 2) + (ln(2)+5)                                                                                                                                       = (3/2)·x + ( ln(2)+2 ) 

Svar #9

haha, jeg fik den!

Der skal stå 2 til sidst (i stedet for x) i den sidste ligning jeg lavede, men hvorfor?

Mathias, du skriver at x er en variabel og er derfor ikke lig med 2. Gælder det både for x'et i parantesen i tangentens ligning og x'et i funktionsligningen? 

Skriv et svar til: ligning for tangent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.