Matematik

Hvad er forskellen på fysik/matematik i folkeskolen og på gymnasiet?

30. november 2020 af MatteTeenDk (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Overskriften er det jeg spørger om.


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. november 2020 af peter lind

Matematik er en ren logisk fag uden principielt at have noget med virkeligheden at gør. At man ofte lader sig inspirere af virkelighedens verden og har rent faktisk brug for den i virkelighedens verden er en anden sag. Hvis man ellers ikke lave fejl er resultaterne sande uden nogen diskussion.

Fysik er beskrevet ved fysiske størrelser, der altid har en målelig størrelse tilkmyttet og sammenhængen mellem dem. Da dette er tal er matematik det naturlige sprog man benytter. Da det er baseret på usikre målinger kan man aldrig være sikker på at det er helt rigtig, Derfor er en lov som gravitationsloven "kun" en teori


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. november 2020 af Capion1

Fagniveauerne, det gælder for alle fag, bliver selv sagt højere, desto længere op i undervisnings-
systemet man når.
Kravene i gymnasiet er sat ud fra det niveau, man er kommet fra i folkeskolen og bliver gradvist
udbygget længere fremme i forløbet. Det er lidt som Ægyptens pyramider; man starter med bunden,
som skal være så solid, at den kan bære resten af konstruktionen.
Lærebøgerne fra min egen gymnasietid vidner, i omfang, lidt om det:
1. gymnasieår  matematik I  334 sider
2.         "                  "         II  259   "
3.         "                  "        III  162   "
Det er dog ikke antallet af sider, der afgør sværhedsgraden, men  h v a d  for sider.


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. november 2020 af ringstedLC

Se her om nogle af forskellene mellem Folkeskolen og gymnasiet: https://www.webmatematik.dk/lektioner/overgang-til-gymnasiet


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. november 2020 af Eksperimentalfysikeren

Matematikken i gymnasiet beskæftiger sig med begreber, der kan virke mere abstrakte (og i visse tilfælde er det) end i folkeskolen. F.eks. indfører man regneoperatioer på mængder, der ikke nødvendigvis er talmængder.

I fysik bliver der inddraget mere avanceret matematik. F.eks. lærer man i folkeskolen, at hvis man ændrer på magnetfeltet i en spole, induceres der en spændingsforskel over spolen. I gymnasiet lærer man, hvordan man beregner størrelsen af denne spændingsforskel.


Svar #5
30. november 2020 af MatteTeenDk (Slettet)

Nu har jeg da fået visse kendskaber til hvordan undervisningen vil forløbe sig, tak #4, #3 og #2. 

 Jeg synes personligt c-stoffet i matematik er nærmest som i folkeskolen. Men udover det så er der beviser for hvorfor formler er gældende. 

Fagene kræver også mere fokusering/indsatser.


Brugbart svar (1)

Svar #6
30. november 2020 af ringstedLC

Nu må du tænke på, at hvis du kun ser på de nyeste spørgsmål til niveau C her på SP, så er vi altså kun kommet et par måneder eller tre ind i pensum.


Svar #7
30. november 2020 af MatteTeenDk (Slettet)

Ja, men jeg har en hel bog om meget af pensummet. Det er en min far fik da han studerede.

Har du, Ringsted nogle gode tips til at blive god til fysik?


Brugbart svar (2)

Svar #8
30. november 2020 af ringstedLC

Det bedste "våben" er nok at have interesse for faget eller måske bare nogle af emnerne. Spørge sig selv; hvorfor er det mon sådan? Regne lidt på størrelserne (det giver dig en bedre talforståelse fordi fysik både er meget små- og store størrelser) og så lige som med alt andet; giv ikke op!


Skriv et svar til: Hvad er forskellen på fysik/matematik i folkeskolen og på gymnasiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.