Matematik

Funktionsudtryk for overfladeareal

03. december 2020 af helpn - Niveau: B-niveau

Hej. Er der en der kan hjælpe mig med den her opgave? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. december 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. december 2020 af peter lind

3: Kald længden af siderne a og b og højden h. Rumfanget er a*b*h = 1,25 Løs det med hensyn til h.

4: Du har fem sider bunden, samt parvis lige store side Find arealet af disse.og erstat h med resultatet fra 1 


Svar #3
03. december 2020 af helpn

Kan ikke lige se hvordan jeg skal kunne finde målene på alle siderne, og anvende så lidt stål som muligt, ud fra de oplysninger der..


Svar #4
03. december 2020 af helpn

Og det du du har opskrevet i 3) er vel kun til at finde rumfanget. Hvad med overfladearealet?


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. december 2020 af peter lind

Se #2: Du har fem sider bunden, samt parvis lige store side Find arealet af disse.og erstat h med resultatet fra 1 


Svar #6
03. december 2020 af helpn

Jeg har:

Rumfang: h=1.25/(0.8*b)=25/(16*b).

Jeg finder så overfladearealet ved at sige: O(h)=sider+kanter+bund=2*(b*h)+2*(0.8*h)+0.8*b=2*b*h+0.8*b+1.6*h.

Jeg indsætter så h og isolerer b, men jeg får så at b er negativt, og det er jo ikke korrekt. Så noget må jeg regne forkert...


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. december 2020 af peter lind

Dit overfladeareal er forkert. Lav evt.en skitse

Den ene side  a*h

den anden side b*h

bunden a*b


Svar #8
03. december 2020 af helpn

Det er da også det jeg siger?
Den ene side: a*h =>0.8*h og dem er der to af, dvs. 2*(0.8*h)
Den anden side: b*h og dem er der to af, dvs. 2*(b*h)
Bunden: a*b => 0.8*b.

Jeg lægger så disse sammen, og så får jeg 2*(0.8*h)+2*(b*h)+0.8*b? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
03. december 2020 af peter lind

h ved du ikke hvad er. Du tager sikket fejl af at skinnebredden er 80 cm Det betyder at enten a eller b er mindst 80 cm


Svar #10
03. december 2020 af helpn

Kan du ikke prøve at hjælpe mig lidt mere konkret så.. Jeg ved vitterligt ikke hvordan jeg skal gøre det, og har forsøgt så længe nu

Brugbart svar (0)

Svar #11
03. december 2020 af peter lind

1) Rumfanget a*b*h = 1,25 <=> h = 1,25/(a*b)

2) Overfladearealet er 2*a*h + 2*b*h + a*b

Indsæt nu h fra 1 i 2

Det er en funktion af ab så find for hvilken værdi af ab der bliver maksimum


Svar #12
03. december 2020 af helpn

Okay, så får jeg O(h)=2,5/b+2,5/b+ab.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at jeg skal finde den værdi af ab der bliver mninimum. Hvordan skal jeg det? Og skal jeg slet ikke bruge det med at bredden skal være 80 cm?


Brugbart svar (0)

Svar #13
03. december 2020 af peter lind

O(h)  = 1,25/(ab) som jeg angiver i #11

Det du kalder O(h) er arealet som funktion af a og b

Jeg kom desværre til at lave en fejl i #11. Det er ikke en funktion af ab Undskyld

Find nu optimum for a idet du holder b fast. Derved får du en funktion af b. Som du kan vælge frit bortset fra at du skal sikre dig at a og b er positive og enten a eller b er mindst 0,8


Svar #14
03. december 2020 af helpn

Hvis jeg indsætter h i 2 i #11, så får jeg 2,5/b+2,5/b+ab. Hvad skal det så bruges til?
Jeg bliver bedt om at finde rumfanget, hvilket er a*b*h=1,25. Og så bliver jeg bedr om at finde overfladearealet, O(h). Det skriver du først er 2*a*h + 2*b*h + a*b, men bagefter er O(h)=1,25/(ab)?

Jeg synes ikke det er så tydeligt hvad du mener, men er glad for du prøver at hjælpe mig

Svar #15
04. december 2020 af helpn

?? :)


Brugbart svar (0)

Svar #16
05. december 2020 af ringstedLC


Skriv et svar til: Funktionsudtryk for overfladeareal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.