Kemi

Kemi Haster!! Additionsreaktion

04. december 2020 af MSN17 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg brug for hjælpe til at løse den vedhæftet opgave. Jeg har løst 1), men ved ikke hvordan jeg skal løse de resterne. 

Vedhæftet fil: Billede2.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. december 2020 af Moderatoren

Hvornår er det for sent at hjælpe dig?

Og hvad har du tænkt på at gøre for at løse dem?


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. december 2020 af Stræbende

For (2): En additionsreaktion er en reaktion hvor et lille molekyle adderes til en dobbeltbinding hvorved den ene af bindingerne i dobbeltbinden sprænges.

Hvor bliver (4) af?

For (5): Intermolekylære bindinger er binder mellem 2 forskellige molekyler. Kogepunkt (og smeltepunkt) er proportional med den energi der kræves for at bryde bindingen. Dvs, hvis bindingen er stærk så er kogepunktet højt, og modsat, hvis bindingen er svag så er kogepunktet lavt. Kogepunkt stiger også med antallet af C-atomer - længden af alkanen. Hvilke type intermolekylære bindinger tror du stof A og B kan danne og hvilke af dem er stærkest?

I forhold til vandopløseligheden, så afhænger det af polariteten af det specifikke molekyle. Vand er meget polært og som tommelfingerregel så kan polære stoffer nemt blande med andre polære stoffer. Du skal derfor finde ud af hvilket stof er mere eller mindre polært. Du skal kigge på elektronegativitetsforskellen, funktionelle grupper osv. Hvad tror du? Er stof A mere polært end stof B - ja eller nej og hvorfor? [HINT: En alkohol gruppe er meget polær].

Se evt.: <LINK>


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. december 2020 af farmabro

Dit produkt har et kiralt center på carbon 3, derfor skal du måske lige læse teorien om hvordan det har effekt på signalerne i et 13C NMR-spektrum.

Gætter på alt hjælp er god hjælp indtil kl. 16. :)


Svar #4
04. december 2020 af MSN17

Jeg har vedhæftet et billede af svaret på spørgsmål 1). 

5) Det er A der har den højeste kogepunkt, eftersom den indeholder en dobbeltbindning som er mere energikrævende når det skal brydes. Alkoholen er mest vandopløselig. Forskellen i elektronegativitet mellem oxygen og hydrogen gør vandmolekylerne polære, og OH-gruppen gør da også alkoholer polære.

Er det rigtigt?

Vedhæftet fil:Billede3.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. december 2020 af farmabro

Redigeret. Fejl: Ja - måske ordlyden skal være lidt anderledes, skriv evt. at ion-bindinger er mere signifikante en hydrogenbindinger ved kogepunktsbestemmelse.


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. december 2020 af farmabro

Undskyld forvirring, læste dit svar en smule forkert. Kogepunktet for A (reaktanten i opgaven), er 69 °C, mens reaktanten (alkoholen) er 122.4 °C.

Der er nogle intermolekylære kræfter du glemmer at tage hensyn til.

Kilder:
Kogepunkt for hydrocarbon
Kogepunkt for alkohol


Svar #7
04. december 2020 af MSN17

Både A og B har samme længde af alkanen. A  har en dobbeltbindning. Begge stoffer danner kovalente og hydrogen bindinger. 

Ved ikke hvilke intermolekylære kræfter jeg mangler at tage hensyn til?


Svar #8
04. december 2020 af MSN17

I 3) der ved jeg at B er symmetrisk, så der er 4 signaler.

Men kunne ikke finde noget på nettet der beskriver sammenhængen mellem kiralt center og effekten på signalerne i et 13C NMR-spektrum.


Skriv et svar til: Kemi Haster!! Additionsreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.