Matematik

vurdere den lineære models anvendelighed og beskriv sammenhængen

14. december 2020 af sandrai - Niveau: B-niveau

Jeg har denne opgave, hvor jeg skal tegne et punktplot, bestemme tallene a og b og derefter bruge residualpot og spredningen til at vudere modellens anvendelighed og besrkive sammenhængen. 

jeg synes den er lidt svær, fordi der er ikke mange tal at gøre med i opgaven? 

jeg har fået residualspredningen til at være 0,3366007 

er det rigtig? 

og kan nogle hjælpe mig med at vudere den linære models anvendelighed og beskrive sammenhænget når man har så få data? 

jeg har vedhæftet opgaven 

på forhånd tak 

Vedhæftet fil: 5a-5.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2020 af AMelev

Hvad mener du med "så få data"?
Der må være et et Excelark med de 28 målinger. Uden dem kan vi ikke forholde os til, om residualspredningen er rigtig eller ej.

Sammenhængen er bestemt vha. den lineære regression.

Når du skal vurdere modellens anvendelighed, skal du vurdere, om residualerne fordeler sig jævnt om nul, og om de er forholdsvis små i forhold til y-værdierne og om residualspredningen er rimelig lille. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. december 2020 af StoreNord

Nogle lærere glemmer desværre at udlevere bilag og svarark til eksamenssættene.
Og så må man ofte i gang med at lede på Internettet. ØV


Svar #3
14. december 2020 af sandrai

Øv! Ved du hvor jeg kan finde resten af tallende henne?

Svar #4
14. december 2020 af sandrai

#1
Hvad mener du med "så få data"?
Der må være et et Excelark med de 28 målinger. Uden dem kan vi ikke forholde os til, om residualspredningen er rigtig eller ej.

Sammenhængen er bestemt vha. den lineære regression.

Når du skal vurdere modellens anvendelighed, skal du vurdere, om residualerne fordeler sig jævnt om nul, og om de er forholdsvis små i forhold til y-værdierne og om residualspredningen er rimelig lille.

Jeg har kun det jeg har lagt op... derfor jeg synes det var mærkeligt

Brugbart svar (0)

Svar #5
14. december 2020 af StoreNord

Har du læst det, der står med kursivskrift under tabellen?

Det henviser til et regneark med flere data. Men måske har din lærer glemt at give dig dette regneark (digitalt). Ellers kan du muligvis være heldig at finde det på Internetttet.

Måske kan du spørge læreren eller en klassekammerat.
Eller søge efter hele opgavesættet på nettet.


Svar #6
14. december 2020 af sandrai

#5
Har du læst det, der står med kursivskrift under tabellen?

Det henviser til et regneark med flere data. Men måske har din lærer glemt at give dig dette regneark (digitalt). Ellers kan du muligvis være heldig at finde det på Internetttet.


Ja jeg har læst det. Og jeg har intet fået andet dette... og jeg kan ikke finde det nogle steder.

Derfor spørger jeg, om hjælp.

Brugbart svar (0)

Svar #7
14. december 2020 af StoreNord

Hvad hedder hele opgavesættet?


Svar #8
14. december 2020 af sandrai

#7
Hvad hedder hele opgavesættet?

Hun sammensætter selv og plukker opgaver fra forskellige sæt tænker jeg. Men har skrevet til hende om der ikke mangles noget. Så må jeg se.

Brugbart svar (1)

Svar #9
14. december 2020 af StoreNord

Hun blir nok flov.


Brugbart svar (1)

Svar #10
14. december 2020 af AMelev

#9

Hun blir nok flov.

Det er vel bare en smutter. Det kan man man så vælge at blive flov over, men man kan også vælge, at blive glad for, at nogen gør en opmærksom på det - vågne elever er noget af det bedste, der findes for en lærer.
Ingen er ufejlbarlige, så den slags sker - både for elever og lærere og alle andre.


Brugbart svar (0)

Svar #11
14. december 2020 af StoreNord

Vejen til Helvede er desværre ofte brolagt med "smuttere". Det oplever man som lektiehjælper.  :-)


Brugbart svar (0)

Svar #12
14. december 2020 af AMelev

#11

Vejen til Helvede er desværre ofte brolagt med "smuttere". Det oplever man som lektiehjælper.  :-)

Ja og som lærer og .....


Brugbart svar (0)

Svar #13
14. december 2020 af ringstedLC

#0: Når/hvis du bruger "Citér", skal du lige sørge for at komme rigtigt "ud af" citatet. Så fås det som i #10 og #12, hvor det bliver mere overskueligt.


Skriv et svar til: vurdere den lineære models anvendelighed og beskriv sammenhængen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.