Matematik
Tælletræ - hvordan skal det tegnes?
Hej. Jeg har et spørgsmål, hvor jeg skal vise de forskellige kombinationer af A, B, C, D og E med et tælletræ. Jeg kan virkelig ikke få lavet tælletræet - nogen, der kan hjælpe?
Tak!
Svar #1
14. december 2020 af ringstedLC
Det bliver svært; vi kender jo ikke udfaldene af A, B, C, D og E. Vedhæft et godt og retvendt billede af hele opgaven!
Svar #3
14. december 2020 af Matpacs (Slettet)
Det bliver svært; vi kender jo ikke udfaldene af A, B, C, D og E. Vedhæft et godt og retvendt billede af hele opgaven!
Kan dette billede hjælpe?
Svar #4
14. december 2020 af Capion1

Der synes, i opgave 3, at mangle en forudgående historie om Frederik og hans film.
Et tælletræ tegnes normalt ikke ved permutationer.
Hvis Frederik har fem film, A, B, C, D, E, kan de, på hans reolhylde, stå på 5! forskellige måder.
Svar #5
14. december 2020 af ringstedLC
En af rækkefølgerne starter med A. Herefter kan de fire andre kombineres som angivet. En anden af følgerne starter med B, og så videre ...
Svar #6
14. december 2020 af Matpacs (Slettet)
En af rækkefølgerne starter med A. Herefter kan de fire andre kombineres som angivet. En anden af følgerne starter med B, og så videre ...
Ah okay. Jeg har prøvet - ser dette nogenlunde ud?
Svar #8
15. december 2020 af Capion1
# 6 og 7
Det vil være sådan, at A vil stå på 1. pladsen 24 gange. Det samme for A på 2. pladsen, o.s.v.
De øvrige bogstaver forholder sig lige sådan. Det vil ikke give mening med et tælletræ i den
situation og ville også give et uoverskueligt billede af de 120 tilfælde.
Skriv et svar til: Tælletræ - hvordan skal det tegnes?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.