Kemi

kobber og sølv

19. december 2020 af Stjerneskud2016 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg skal skrive en redoxreaktion. Jeg skal bare være sikker på at reaktionen er rigtig før jeg prøver at afstemme det. Jeg tænkte at AgNO_3 skal have en minus da det er på opløst form. Er det rigtigt. Og så bliver  Ag vel reduceret? Er det rigtgit?

Jeg iagttog at der kom sølv bundfalt og efter ca. 5 minutter blev sølv hvidt i forsøget

Vedhæftet fil: kobber og sølv.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
19. december 2020 af mathon

                         \small \small \begin{array}{llllll} Cu\,_{\textit{(s)}}\;+\;2\,Ag^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;Cu^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,Ag\,_{\textit{(s)}} \end{array}


Svar #2
19. december 2020 af Stjerneskud2016

Tak.

Men kobber kan jo både være kobber(I) og kobber(II). Vil det sige at målet er at det skal have det højeste oxidationstrin? 

Er det så derfor du ved at der skal være 2 Ag fordi så har Ag 2+ som den kan afgive til Cu. Men er det fordi det skal være det højeste ovidationstrin for Cu?

mathon


Svar #3
19. december 2020 af Stjerneskud2016

Hvordan kan Ag+ være (aq)? I tabellen kan jeg se at den ikke er opløslig.

Der står at alle halogens er oplølige men at Ag+ er en undtagelse som ikke er 

mathon


Svar #4
19. december 2020 af Stjerneskud2016

Når jeg skal afstemme ladning har jeg lært at i en basisk opløsning afstemmes der med OH- og i en sur afstemmes der med H+. Men her er der to metaller. Hvordan skal jeg afstemme ladning?. Er det vha. af OH- eller H+?

mathon

Vedhæftet fil:afstemme ladning.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. december 2020 af mathon

Ladningen er afstemt i #1.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. december 2020 af mathon

Redox-værktøjet tages først i anvendelse, når en reaktion ikke kan afstemmes på anden overskuelig og lettere vis.


Skriv et svar til: kobber og sølv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.