Generelt

Betale SU tilbage?

03. januar 2021 af marcandersen1997

Hejsa.

Jeg startede på studiet Spansk sprog og kultur i september 2020 men har fundet ud af det ikke er for mig og jeg fortsætter helt sikkert ikke på studiet. Jeg har ikke været på studiet siden oktober og har ikke haft lyst til at decideret udmelde mig studiet, da jeg bor på kollegie og ville blive krævet at opsige mit værelse hvis jeg melder mig ud af uddannelsen, hvilket ville ærge mig da jeg er faldet rigtig godt til.

Skal jeg mon i så fald betale den SU jeg har fået siden september tilbage? SKAL man møde op til eksamen for at undgå dette? Ved ikke om det hjælper men er helt sikker på mit årsfribeløb ikke er overstiget det der er tilladt at tjene ved siden af SU'en.


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. januar 2021 af spindeltrappe

Ring til SU-kontoret.

Men ja, den plejer vist at skille ved den 20. i måneden, tror jeg? Hvis jeg husker rigtigt, skal du derfor betale SU for oktober, november, december og januar tilbage. Hvilket naturligvis kun er retfærdigt, da du ikke rigtigt lyder berettiget til den. 

Men du bør nok ikke nævne, at du ikke har været på studiet ...... er ret sikker på, du skal gøre SU opmærksom på, hvis der er ændringer i din studieaktivitet. Om du skal møde op til undervisning afhænger nok af dit studium - hvilket krav der er til studieaktivitet (forskellig fra SU-kontorets krav for studieaktivitet). Men ja, selvfølgelig skal du møde op til eksamen.

Men ring til dem.

Og ring også til dit boligselskab for at høre, hvor længe du kan blive efter endt uddannelse. Det kan være, de lader dig blive, hvis du søger ind til næste sommer? Igen - forsøg at lade være med at gøre det alt for tydeligt, at du ikke har været studieaktiv ..... Der er sikkert mange andre i køen, der i en eller anden grad har mere brug for værelset, end du har.

Baseret på dine tidligere indlæg er et sabbatår måske det, du går og har brug for? Indtil du (hvis ønsket) finder en uddannelsesrelateret passion, som vægter højere end tanken om at modtage uddannelsesstøtte. 

Arbejde kan lære én, at man skal arbejde for pengene, og at man i et land som Danmark har solidaritet gennem skatten - hvorfor indlæg som dit måske kan irritere nogen. 


Svar #2
03. januar 2021 af marcandersen1997

Jeg har haft sabbatår i udlandet samt værnepligt og arbejdet en hel del, men ja det er ved at gå op for mig at universitet måske ikke er for mig. Jeg har tidligere også afbrudt en uddannelse i Aarhus.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar 2021 af spindeltrappe

Studievejledningen kan forhåbentligt hjælpe med studietvivl. Og en mor/far/ven/voksen, man føler sig tryg ved kan rigtigt tit lægge et øre til sådanne samtaler og komme med gode råd. Det hjælper i hvert fald mig.

Mærk efter, hvad du vil. Men det kan ikke betale sig at udskyde dét med bolig og SU.


Skriv et svar til: Betale SU tilbage?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.