Studievejledning

At læse medicin - noter og baggrundsviden fra gym

03. januar 2021 af Krollo (Slettet)

Hej. Er der nogen fra medicinstudiet, der har nogen erfaring med, hvad man kommer til at bruge på studiet fra gym? Jeg går p.t. i 2.g på STX, men jeg har planer om at have følgende naturvidenskabelige fag, hvis det er muligt ift. valgfag i 3.g:
Mat A
Kem A
Fys B
Bio B

Så vidt jeg har forstået, er matematik ikke særlig prominent eller vigtigt på studiet overhovedet? Hvilke emner i hhv. kemi A og biologi B er relevante? Jeg kunne forestille mig, at kun radioaktivitet og stråling er relevant mht. fysik. Eller er eksempelvist bølgelære også relevant? Jeg vil gerne være lidt forberedt, så jeg kan skrive noter i netop de emner, jeg skal bruge, hvis jeg bliver optaget på studiet :) Eller ville det slet ikke være til hjælp at gemme noter fra gym efter jeres erfaring?

Taaak på forhånd!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. januar 2021 af DrNielsen

Jeg havde Mat A, Fys A, Kem B og Bio C.

Biologi synes jeg faktisk var mindre vigtigt. Jeg havde en smule cellelære med herfra, men det var ligemeget. Man starter forfra alligevel. I hvert fald i Aarhus hvor jeg er uddannet.

Jeg tror en vigtig pointe er at man ikke direkte kan overføre de kompetencer man lærer i gymnasiet til det der skal bruges på universitetet. Matematik, fysik og kemi var en kæmpe hjælp for mig at have haft på hhv. A, A og B niveau. Nej, man skal ikke bruge differentialligninger, integraler, atomfysik osv. Men man skal have en god matematisk forståelse alligevel. I lægefaget indgår enormt meget forskningsmæssig litteratur. Her skal man eksempelvis kunne udregne riscici, ratioer, p-værdier og andet ud, udfra data som kan ekstraheres fra de videnskabelige artikler man læser. Ydermere giver matematik en god abstrakt forståelse som tit er nødvendig for at løse komplekse problemer. I eksempelvis fysiologi skal man eksempelvis selv være i stand til at opstille en formel for hvor meget blod hjertet pumper ud i minuttet ud fra nogle helt andre parametre - eksempelvis iltoptagelsen i lungerne. Så er der også mindre komplekse problemer som at udregne medicindoser, ækvivalente morfin doser osv. Men det er oftest relativt basalt.

Faktisk vil jeg sige at matematik - eller i hvert fald bare god matematisk forståelse er meget vigtigt.

Det samme gør sig lidt gældende for fysik. Med mindre man skal arbejde med stråling - hvilket er meget, meget få - så skal man ikke nødvendigvis have et indgående kendskab til stråling. Man skal derimod have enormt god forståelse for de fysiske principper. Hvordan påvirker det trykket når kar i kroppen trækker sig sammen, hvad betyder et øget tryk for hjertet og lungernes arbejde osv. Fysiologi er for mange et enormt svært fag. Det kan ikke helt læres udenad da man her skal kunne tænke sig uden af en problemstilling. Hvis man forstår de fysiske principper  - som jeg gjorde fordi jeg havde haft fysik A var det egentlig relativt lige til. I meget simplificeret form kan man sige at jeg bare skulle overføre hvad jeg vidste i forvejen til den menneskelige krop. Helt så simpelt er det selvfølgelig ikke - men du forstår hvad jeg mener.

Kemi til gengæld er en af de fag man skal bruge lidt mere direkte. Proteinstrukturer, udregning, molekylestrukturer osv.

Hvis du følger godt med i timerne skal du nok være fint klædt på. Du lærer ikke ret meget på gymnasiet der kan overføres direkte. Du lærer noget meget mere værdifuldt - at kunne bruge principperne.

Slutteligt vil jeg sige at du ikke skal begynde at læse op allerede. Koncentrer dig om at gøre det godt i gymnasiet, så skal resten nok komme. Når man starter på universitetet skal man til at læse og lærer på en hel ny måde end man er vant til. Jeg har været rus-vejleder for flere hold, og jeg har aldrig oplevet en der havde læst pensum op i sommerferien der var længere foran de andre. Tag det som det kommer - og så har du rusvejledere til at hjælpe dig i gang.

Håber det gav svar på det du søgte. Ellers er du velkommen til at skrive igen :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. april 2021 af guzbak

Generelt er kemi meget fint at have styr på ift biokemi på medicinstudiet. Mht. biologi tror jeg kun jeg kunne bruge genetik delen :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: At læse medicin - noter og baggrundsviden fra gym

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.