Fysik

Omregning mellem enheder

04. januar 2021 af Aspirant (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej SP

Hvordan kan det være, at for at få fx 2,5 EW (exa-watt) omregnet til kJ, så skal man "bare" gange 2,5 med 1015? Jeg ved at E står for 1018 og k står for 103 og 1018-3=1015, men jeg forstår ikke hvorfor man kan gøre det, og hvad hvis man skal omregne fra kJ til EW, skal man så dividere med 1015?

Kan I forklare mig det - gerne med andre eksempler også?

Venlig hilsen

Aspiranten


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Definitionen for en Watt, svarer til det arbejde som en joule kan udføre på et sekund. Watt er altså ligmed J/s. Enhederne Watt og Joule er derfor det samme. Derfor kan du også konverterer direkte mellem dem.

Skal du konvertere kJ til EW, skal du rigtigt, dividere med 1015.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. januar 2021 af mathon

 EW er en effektenhed
                                            hvorfor den ene enhed ikke kan omregnes til den anden.
 kJ er en energienhed



 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. januar 2021 af AngelOneOne

Jeg vil antage, at eftersom opgaven går ud på at omregne fra EW til kJ, så menes der omregning fra EW til kJ/s, underforstået (fik dog også skrevet at Watt og J er det samme... Mente selvfølgelig Watt og J/s). Kan selvfølgelig tage fejl.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Omregning mellem enheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.