Matematik
Areal af retvinklet trekant - Uden sidelængder
Hvordan finder man arealet af denne retvinklede trekant?
Det eneste jeg kender er 3 punkter (0,0), (0,4) og (2,0) og at vinklen ved (0,0) er 90 grader?
Svar #1
08. januar 2021 af peter lind
Tegn op og angiv længderne af kateterne på figuren. For eks. Linjestykket mellem (0,0) og (0,4) er 4. Brug pytgoras
Svar #2
08. januar 2021 af frozone7
#1Tegn op og angiv længderne af kateterne på figuren. For eks. Linjestykket mellem (0,0) og (0,4) er 4. Brug pytgoras
Peter Lind jeg kender ikke længderne på kateterne? Hvordan finder jeg dem ud fra kun punkter og en enkel vinkel? og hvorfor er linjestykket mellem (0,0) og (0,4) = 4?
Svar #3
Jo det gør du. Har du prøvet at indlægge punkterne i et koordinatsystem ? ellers gør det
Svar #4
#3Jo det gør du. Har du prøvet at indlægge punkterne i et koordinatsystem ? ellers gør det
Opgaven ser således ud, og jeg har ikke hjælpemidler til rådighed, så derfor kender jeg ikke sidelængderne
Svar #5
08. januar 2021 af ringstedLC
Brug afstandsformlen, der giver afstanden mellem to punkter. Eller indse, at de tre punkter ligger på akserne, hvorfor længderne direkte kan aflæses i koordinaterne.
Svar #6

Arealet af trekanten er ligegyldigt. Det er arealet af rektanglet, der skal bestemmes som en funktion af x.
a)
b) Optimér funktionen på normal vis.
Svar #7
Arealet af trekanten er ligegyldigt. Det er arealet af rektanglet, der skal bestemmes som en funktion af x.
a)
b) Optimér funktionen på normal vis.
Fair nok, troede man kunne bestemme arealet af den store trekant samt de 2 små trekanter og trække det fra det store. Hvordan finder jeg så arealet direkte af rektanglet, gennem optimering? Jeg kender ingen længder på noget?
Svar #8
Find ligningem for linjen gennem A og B, Det giver en lineær sammenhæng mellem A og B
Svar #9
#6 rettelse:
fordi rektanglet er indskrevet i trekanten.
Se at skæringspunktet mellem rektanglet og l har koordinaterne (x, ax + b = y). Det betyder, at arealet er x · (ax + b). Bestem ligningen for l og så funktionen for arealet.
Skriv et svar til: Areal af retvinklet trekant - Uden sidelængder
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.