Fysik

Hvor meget strøm måler amperemeteret og hvor stor effekt afsættes i instrumentet.

19. januar 2021 af skovgrillen - Niveau: B-niveau

Opgave beskrivelsen lyder:

Vi har en ideel strømkilde med 5,0V jævnspænding og et elektrisk instrument med modstanden 3,6Ω. Instrumentet skal helst bruge en effekt på 2,7W±0,1W. Instrumentet tilkobles strømkilden som set på el-diagrammet på figur 1. Vi har også to spande med modstande af henholdsvis størrelsen 3Ω og 8Ω. Modstandene brænder af hvis der afsættes en effekt større end 1,0W i dem.

Hvor meget strøm måler Amperemeteret og hvor stor effekt afsættes i instrumentet?

Hvad skal jeg gøre for at finde effekten?
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. januar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du mangler at vedhæfte figuren.


Svar #2
19. januar 2021 af skovgrillen

Sorry den kommer her

Vedhæftet fil:Opgave.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. januar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du har følgende ligninger til din rådeighed:

U = R*I

P = U*I

P = R*I2

P = U2/R

Hvis du bruger den sidste ligning, kan du finde spændingsforskellen over instrumentet, da du kender P og R.

På samme måde kan du finde I. Når du har dem, kan du regne ud, hvor stor spøndingsforskel, der er til overs og derudfra med første lignin (Ohms lov) hvor stor modstanden skal være.

Prøv at kombinere modsandene i serie og parallelforbindelser, så du får den ønskede modstand. Regn for hver modsand ud, hvor stor strømstyrken er og hvor stor effekten er. Hvis én af effekterne er over 1W,  prøver du med en ny sammensætning.Tip to par parallelforbundne modstande med samme modstand i serie giver den samme modstand R = (R||R)+(R||R), hvor || står for parallelforbindelse.


Svar #4
19. januar 2021 af skovgrillen

Det du skriver til sidst er vel også det jeg skal bruge i næste del af opgaven 

"c) Diskuter om og hvordan modstandene i de to spande kunne kobles sådan at instrumentet fik den rette effekt uden at modstandene brændte af."

Eller skyder jeg helt ved siden af?


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. januar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du har ramt plet!


Skriv et svar til: Hvor meget strøm måler amperemeteret og hvor stor effekt afsættes i instrumentet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.