Matematik

Vektor

22. januar 2021 af 1234vedikke - Niveau: 7. klasse

Hvis felterne i et koordinatsystem er 1 cm^2, hvor mange cm forskyder vektoren

\binom{3}{-4}

en figur opad?

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet, altså skal jeg finde længden af vektoren? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. januar 2021 af peter lind

Det er længden der spørges om. Den går fra et punk til et andet punkt der ligger 3 trin til højre og 4 trin nedad


Svar #2
22. januar 2021 af 1234vedikke

Ok, så jeg skal bare benytte pythagoros?


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. januar 2021 af peter lind

ja


Svar #4
22. januar 2021 af 1234vedikke

Et spørgsmål mere...
Læreren havde skrevet, hvor meget vektoren forskyder figuren opad, men kan den ikke også forskydes nedad?

Brugbart svar (1)

Svar #5
22. januar 2021 af peter lind

jo at det gør den jo faktisk


Svar #6
26. januar 2021 af 1234vedikke

Okay, jeg slår lige til på tråden igen...

Jeg går selv i gym, har dog ikke haft om vektorer endnu, og denne opave har min lillebror fået i 6.klasse.

Læreren har skrevet, at opgaven er meget simpel end det vi har gjort det til. Han skriver det giver: "(...) -4 fordi figuren forskydes jo nedad." 

- Endnu en forvirring, at han skriver nedad og ikke opad som i opgaveformuleringen...

Så jeg ved godt, hvad han mener nu udfra hans svar, vi skulle kigge på forskydningen nedad ad y-aksen (men han skrev opad i opgavebeskrivelsen), men når han bruger ordet forskydning i forbindelse med vektorer tænker jeg på to værdier både forskydningen af y-aksen og x-aksen...

Han er folkeskolelærer, vist primære kompetance fag ikke er matematik - jeg mener hans opgaveformulering er umådelig forvirrende, og samtlige elever har henvendt sig til ham mht. denne opgave og synes, at opgavebeskrivelsen er ikke til at forstå, han mener bare, at det er bare fordi eleverne har svært ved det...

Måske er jeg lidt dum, men hvordan vil I vurdere hans opgave og facit? Og var opgaveløsningen jeg lavede med hjælp fra Peter forkert?


Svar #7
26. januar 2021 af 1234vedikke

Rettelse: Når han mener en forskydning, om det så må være nedad eller opad, så kan det jo også ske på det diagonale plan tænker jeg, hvorfor hans opgave er rimelig tvetydelig, den er ikke specifik nok!


Skriv et svar til: Vektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.