Matematik

b)Udarbejd en amortisationsplan for lånet og bestem størrelsen af den sidste ydelse.

29. januar 2021 af jensole342 - Niveau: C-niveau

Hej jeg er i tvivl om jeg har lavet den opgave rigtig. Opgave a har jeg lavet, men det er information til opgave b, som jeg ikke er sikker på at jeg har lavet rigtig. På forhånd tak for hjælpen :)

Beregn lånets størrelse, når den halvårlige rente er 2%, og lånet betales over 20 år, og første ydelse betales et halvt år efter lånets stiftelse.
I denne opgave skal vi finde lånets størrelse, hvor at renten er 2% og hvor at lånet betales over 20 år. Da det er en halvårlig rente og ydelsen betales halvårligt, så skal renten opløftes i 40. Nedenfor anvender jeg gældsformlen:

8000·(1-(1+0,02)^(-40))/0,02≈218843,8

Jensens størrelse på lånet er 218843,8 kr.

b: (den har jeg brug for hjælp til)
Det besluttes at lånet skal være på 250.000 kr., og lånet skal afdrages over 25 år med halvårlig ydelse på 8000 kr. Den halvårlige rente er 2%

Udarbejd en amortisationsplan for lånet og bestem størrelsen af den sidste ydelse.

Nogle der kan hjælpe?


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. januar 2021 af AMelev

Du skal lave et regneark.
Rente = Restgæld · r
Afdrag = Ydelse - Rente
Restgæld = Forrige restgæld - Afdrag

Bem. $ foran tallene bevirker, at cellenummeret ikke ændres, når der kopieres nedefter.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #2
29. januar 2021 af jensole342

#1

Du skal lave et regneark.
Rente = Restgæld · r
Afdrag = Ydelse - Rente
Restgæld = Forrige restgæld - Afdrag

Bem. $ foran tallene bevirker, at cellenummeret ikke ændres, når der kopieres nedefter.

tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: b)Udarbejd en amortisationsplan for lånet og bestem størrelsen af den sidste ydelse.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.