Fysik

jeg forstår simpelthen ikk

31. januar 2021 af gymelev12369 - Niveau: B-niveau

Er der ikk en person der kan skubbe mig i den rigtige retning eller generelt hjælpe mig videre forstår virkeligt ikke den her opgave.

En person drikker et stort glas koldt vand: 250 g vand med temperaturen 8°C.
? Hvor meget energi (varme) skal der overføres fra personens krop til vandet for at opvarme det til legemstemperaturen på 37°C?
Brændværdien af fedt er 37 kJ/g.
? Hvor mange glas vand skal man drikke for at tabe 1 kg fedt?
Personen kunne i stedet for have drukket samme mængde sodavand med samme starttemperatur. Varedeklarationen oplyser, at 100 g sodavand inde holder stoffer med en næringsværdi på 190 kJ.
? Må kroppen netto afgive energi, når man drikker sodavanden - begrund svaret?


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2021 af qwerty42

Hvor meget energi det kræver, kan du kigge på varmekapacitet, altså hvor meget energi det kræver at varme ét kg vand op én grad: C_{vand}=4180 \frac{J}{kg\cdot K}; dermed enheden \frac{J}{kg\cdot K}, nemlig Joule per 1 kg • 1 kelvin.

Hertil kender du følgende formel:

E=m\cdot c\cdot \Delta T, hvor massen (m=0,250 kg), vandets specifikke varmekapacitet (c=c_{vand}) og temperaturforskellen (\Delta T=T_{slut}-T_{start}=37\degree C-8\degree C) kendes.


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. januar 2021 af mathon

Opvarmning af 250 g vand 29°C:
        
                    \small \begin{array}{lllll} Q=m\cdot c\cdot \Delta T=\left ( 0.250\;kg \right )\cdot \left ( 4.186\;\frac{kJ}{kg\cdot C} \right )\cdot \left ( 29\;C \right )=30.3485\;kJ \end{array}

Beregning af antal glas vand:

                    \small \begin{array}{lllll} N\cdot \left (30.3485\;kJ \right )=37000\;kJ\\\\ N=\frac{37000\;kJ}{30.3485\;kJ }=1219 \end{array}

Sodavand kan antages at have samme varmefylde som vand.
Opvarmningen af et glas sodavand fjerner lige så megen energi som rent vand,
men tilfører samtidig 1900 kJ/kg.

                    \small \begin{array}{lllll} 190\;\frac{kJ}{100\;g}=475\;\frac{kJ}{250\;g}\\\\ \end{array}

Kroppens energitab ved indtagelse af 1 glas vand er 30.3 kJ

Kroppens energitilførsel ved indtag af 1 glas sodavand er 475 kJ

Kroppen afgiver netto ikke energi ved indtagelse af sodavand.


Skriv et svar til: jeg forstår simpelthen ikk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.