Matematik
to ligninger med to ubekendte
Hej med jer
Jeg har fået den opgave for i en aflevering, men jeg ved ikke helt, hvor jeg skal løse den. Jeg skal bruge to ligninger med to ubekendte, håber I kan hjælpe :)
En isvaffel består af en vaffel med et antal kugler. Der er kun én størrelse vaffel, og alle typer smag af kugler koster det samme.
En isvaffel med to kugler koster 36kr. og en isvaffel med 6 kugler koster 68kr.
a) Hvad koster en vaffel alene og 1 kugle is alene?
Svar #1
01. februar 2021 af Quarr
Kald isvaffel x og kugler for y
Løs ligningssystemet:
x+2y=36
x+6y=68
Ja
Svar #3
01. februar 2021 af michellereinhold
Tusind tak for hjælpen!
Men jeg forstår ikke, hvordan du kan vide, det vafflen koster 20kr og kuglen 8 kr, det har vi da ikke beregnet?
Svar #5
01. februar 2021 af Quarr
Brug linket: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/ligninger/to-ligninger-med-to-ubekendte
Ja
Svar #8
01. februar 2021 af Eksperimentalfysikeren
Du kan se det på en lidt anden måde: Den store vaffel kan fås af den lille ved at der tilføjes 4 kugler. Samtidig stiger prisen fra 36kr til 68kr. Prisen på de 4 kugler må derfor være 68kr-36kr=32kr. En enkelt kugle koster så en fjerdedel af det: 32kr/4 = 8kr. De to kugler i den lille vaffel koster så 2*8kr = 16kr. Da hele vaflen koster 36kr, må selve vaflen koste 36kr-16kr = 20kr
Denne måde at regne det ud på svare til,at man har ligningerne:
x+6y = 68
x+2y = 36
Den nederste ligning trækkes fra den øverste:
0x+4y=32 (Her har vi de 4 kugler)
y=32/4 = 8
y indsættes i den første ligning:
x+2*8 = 36 (Kuglerne ved vi nu koster 8kr pr stk)
x+16 = 36 (Kuglernes samlede pris er 16lr)
x = 36-12 = 20 (Kuglernes pris trækkes fra den samlede pris, så vaflens pris bliver tilbage.)
Skriv et svar til: to ligninger med to ubekendte
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.