Matematik

sandsynlighed

11. februar 2021 af bln91 - Niveau: B-niveau

jeg jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal lave her i opgaven 3 og 4. 

kan i hjælpe. 

mvh 


Svar #1
11. februar 2021 af bln91

her er opgaven 

Vedhæftet fil:matematik opgaven.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. februar 2021 af peter lind

b) beregningerne kan laves bedst som venstresidet test hvis du har mistanke om at den er for lav og derfor vil teste det. Hvis du bare vil teste terningen er det en dobbeltsidet test. I det følgende går jeg ud fra venstresidet test.

c) acceptmængden er der hvor hypotesen ville blive accepteret. Den vil blive accepteret hvis P(X>x) > 0,05, så du må slå oo i dit CAS værktj er for at x opfylder denne betingelse

d) Det er den disjungte mængde. Du kan faktisk slå den kritiske mængde op og derefter af den finde acceptmængden


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. februar 2021 af AMelev

Der er noget, der halter. For mig at se, er Jeppes to femmere ud af de 50 slag stikprøven, som man benytte til at teste en hypotese om p.
Man kan ikke basere en Nulhypotese på et stikprøveresultat.

Hvad er det, man vil undersøge? Er det måske, om alle 9 sider af terningen er ligesandsynlige, så P(5) = 1/9?
Læg lige et billede af den udleverede opgave op.

En anden ting: Husk kun én opgave pr. tråd - ellers bliver det let noget roderi.


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. februar 2021 af AMelev

Opgave 4
Hos internetfirmaet spilogduvinder.dk påstår de at minimum 20% af deres lodder er med gevinst. Yes vil gerne teste om det er korrekt. Han køber nu 242 lodder og vinder på de 38 af lodderne a) Test på 5% signifikansniveau om spilogivnder.dk har misinformeret deres kunder. 

p = P(gevinst)
Nulhypotese H0: p ≥ 20%
Alternativ hypotese: H1: p < 20%

a) Kun for få lodder er kritiske for H0, så testet er venstesidet. Signifikansniveau = 5%
Stikprøve på 242 lodder, dvs. X ~ b(242,20%) under H0. 
Bestem den kritiske værdi k som den største k-værdi, hvor P(X ≤ k) ≤ 5%
Acceptmængden er {k + 1, ......,n}
Det kritiske område er så {0,1,.....,k}
Hvis testresultatet 38 ligger i det kritiske område, forkastes hypotesen, ellers accepteres den.


Skriv et svar til: sandsynlighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.