Tysk

Er sætningen rigtig?

12. februar 2021 af Maja2503 - Niveau: C-niveau

Hej. 

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt nedenstående sætning er grammatisk korrekt: 

"Ein fremder Mann demütigt die Hauptperson als er ihn die Jacke zu abnehmen zwingt. Als die Weibliche Nebenperson vertritt die Hauptperson, spielt ein innere Kampf über Stoltz in der Hauptperson aus, der die Chemie zwischen dem Paar zerstört."

Det kunne være en stor hjælp, hvis nogen kunne fortælle, om den giver mening og grammatisk korrekt:-)

På forhånd tak for hjælpen. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. februar 2021 af Stygotius

Dette er mit forslag:

"Ein fremder Mann demütigt die Hauptperson als er sie dazu zwingt, die Jacke abzunehmen. Als die weibliche Nebenperson (vertritt) die Hauptperson vertritt ???, entfaltet  sich  ein Kampf von Stolz in ihrem Inneren, der die guten Beziehungen des Paares schädigt"


Svar #2
13. februar 2021 af Maja2503

#1

Dette er mit forslag:

"Ein fremder Mann demütigt die Hauptperson als er sie dazu zwingt, die Jacke abzunehmen. Als die weibliche Nebenperson (vertritt) die Hauptperson vertritt ???, entfaltet  sich  ein Kampf von Stolz in ihrem Inneren, der die guten Beziehungen des Paares schädigt"

Mange tak for hjælpen. Hvorfor har du valgt at bruge "sie" i stedet i første sætning? Jeg brugte"ihn" (akkusativ) for at sige "ham" . Skal den erstattes med "sie" i stedet da?


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. februar 2021 af Stygotius

Selv tak.

Det har jeg fordi ordet "Nebenperson" er hunkøn og "sie" (i akkusativ) repræsenterer (står i stedet for)  dette substantiv.

Det er også grunden til at jeg har skrevet "ihrem Innerem" og ikke "seinem Innerem"

I øvrigt giver det understregede ingen mening.


Skriv et svar til: Er sætningen rigtig?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.