Matematik

Bestem en forskrift for vektorfunktionen

19. februar 2021 af Elninoo - Niveau: A-niveau

En som muligvis kunne hjælpe mig med denne opgave. Hvordan løser jeg den uden hjælpemidler? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2021 af ringstedLC

Hastighedsfunktionen er den afledede af stedfunktionen s. Så vektorfunktionen kan bestemmes ved integrere s '. Integrationskonstanten bestemmes vha. P.

Svar #2
20. februar 2021 af Elninoo

Hm, hvad skal jeg specifikt bruge punktet til. Skal jeg ikke bare integrere x(t)2t+1
og y(t) 3t^2

Eller? 

Svar #3

Eller skal jeg anvende regnereglerne for at udregne A og B 2 punktsformlen, hvorefter jeg skal integrere det derfra? 

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. februar 2021 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \end{array}\small \begin{array}{llllll} \overrightarrow{s}(t)\textup{ f\aa s}\\ \textup{ved integration af }\overrightarrow{s}{\, }'(t)\\ \textup{som anvist i } \# \textbf{1}\\\\&& \overrightarrow{s}(t)=\begin{pmatrix} \int (2t+1)\,\mathrm{d}t\\ \int 3t^2\,\mathrm{d}t \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} t^2+t+k_1\\ t^3+k_2 \end{pmatrix}\\& \textup{samt}\\&& \overrightarrow{s}(0)=\begin{pmatrix} 0^2+0+k_1\\ 0^3+k_2 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} k_1\\k_2 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 3\\4 \end{pmatrix}\\ \textup{hvoraf}\\\qquad\qquad \overrightarrow{s}(t)=\begin{pmatrix} t^2+t+3\\ t^3+4 \end{pmatrix} \end{array}

Svar #5

Ah skal jeg bare integrere t^2+t+3

og t^3+4 for at finde x og y nu? Så giver det lidt mening 

Brugbart svar (0)

Svar #6
20. februar 2021 af ringstedLC

#5: Det er da unødvendigt, når nu det hele er beregnet i #4.

Svar #7

Hm, ja okay. 

Skriv et svar til: Bestem en forskrift for vektorfunktionen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.