Matematik

eksponentiel funktion

26. februar 2021 af 1234skoleelev - Niveau: B-niveau

Jeg har løst opgave a, men jeg kan ikke forstå hvad jeg skal gøre i opgave b, eller hvordan jeg skal gå til den

Håber nogen kan hjælpe

Opgaven ligger vedhæftet


Svar #1
26. februar 2021 af 1234skoleelev

Opgaven ligger her


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. februar 2021 af ringstedLC

b) Da x er den samme variabel i begge modeller kan du opstille en lineær funktion for udvilklingen, der stiger med 3000 pr. år efter samme begyndelsesår 2015. Tip: En lineær funktion har (også) startværdien b. Definér de to funktioner og løs:

\begin{align*} f(x) &= g(x) \\ \Rightarrow x &= \left\{\begin{matrix}0\\?\end{matrix}\right. \end{align*}


Svar #3
26. februar 2021 af 1234skoleelev

#2

b) Da x er den samme variabel i begge modeller kan du opstille en lineær funktion for udvilklingen, der stiger med 3000 pr. år efter samme begyndelsesår 2015. Tip: En lineær funktion har (også) startværdien b. Definér de to funktioner og løs:

\begin{align*} f(x) &= g(x) \\ \Rightarrow x &= \left\{\begin{matrix}0\\?\end{matrix}\right. \end{align*}

Jeg har nu prøvet at løse ligningen, men synes jeg får et mærkeligt resultat. Kan du måske spotte fejlen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. februar 2021 af AMelev

Din ene værdi 1.18·10-80 ≈ 0, så det er 19.82... der er den relevante løsning.


Skriv et svar til: eksponentiel funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.