Matematik

Matrix beregninger linear transformation

06. marts 2021 af jalle45 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg havde en test forleden angående matrixer og der var bare en opgave jeg ikke kunne finde ud af. Har kigget på den efterfølgende, men forstår simpelhen ikke formuleringen. Opgaven kan ses i den vedhæftede fil og omhandler kun delopgave 1. 

Kan nogen fortælle mig, hvordan opgaven skal forstås/beregnes?

Tak på forhånd.

Vedhæftet fil: Linear_Transformation.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. marts 2021 af peter lind

se https://en.wikipedia.org/wiki/Matrix_multiplication især under lineære ligninger.Det kan også bruges til andet en lineære ligninger bl,a til transformeringer

Svar #2
06. marts 2021 af jalle45

Så det  man skal i opgave 1 er faktisk bare at gange en 2x2 matrix A med de givende vektorerer? 

så fx v=(1,2)

A * (1,2) = (7,8)

Er det rigtigt forstået? 

Brugbart svar (1)

Svar #3

ja

Svar #4
06. marts 2021 af jalle45

Okay også kan jeg vælge et af disse resultater, til at beregne eigenvektorene for systemet. 

Brugbart svar (1)

Svar #5

Du skal tage to vektorer. De er lineært uafhængige så du vælger to vetorer v1 og v =. Linearkombinatione af disse vektorer skal så opfylde betingelserne at x*v1 + y*v2 = λ*(x*v1 + yv2) x≠y

Svar #6
07. marts 2021 af jalle45

Hej Peter, 

Så hvis jeg skal forstå om jeg kommer frem til det rigtige. Jeg får at mine så er mine eigenvectors i følgende opgave er v = (3,4) og v = (1,-1)?

Brugbart svar (0)

Svar #7
07. marts 2021 af peter lind

Nej Du kan selv teste om A·v er proportional med v

Skriv et svar til: Matrix beregninger linear transformation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.