Kemi

afstemning redoxreaktion sur opløsning

09. marts 2021 af inneedofhomework - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg har denne redoxreaktion, som skal afstemmes. Det er en sur opløsning... jeg ved ikke, hvordan det skal gøres. Kan nogen hjælpe?


Svar #1
09. marts 2021 af inneedofhomework

Altså hvad er ladnings- og elektronregnskabet? Det er det jeg ikke helt kan se...


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. marts 2021 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. marts 2021 af mathon

          \small \begin{array}{lllll} \overset{\mathbf{{\color{Blue} +6}}}{Cr}_2{O_7}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Red} +4}}}{S}O_2\,_{\textit{(g)}}\;\longrightarrow \;\overset{\mathbf{{\color{Blue} +3}}}{Cr}{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{{\color{Red} +6}}}{S}{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}} \end{array}

\small \begin{array}{lccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ Cr&&3&2\\ S&2&&3 \end{array}

\textup{afstemning af op- og nedgange:}

          \small \begin{array}{lllll} Cr_2{O_7}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,SO_2\,_{\textit{(g)}}\;\longrightarrow \;2\,Cr{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}} \end{array}

\textup{afstemning af ladning:}

          \small \begin{array}{lllll} Cr_2{O_7}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,SO_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;2\, H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;2\,Cr{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}} \end{array}

\textup{afstemning af hydrogen:}

          \small \begin{array}{lllll} Cr_2{O_7}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,SO_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;2\, H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;2\,Cr{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;3\,S{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}} \;+\;H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{array}

\textup{oxygen stemmer}


Svar #4
09. marts 2021 af inneedofhomework

Hvad mener du med antal 2/3? er det ladningen på venstre og højre side eller..?


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. marts 2021 af mathon

                      \small \begin{array}{llll} \textbf{reduktion:}&Cr_2{O_7}^{2-}\;\longrightarrow \;2\,Cr^{3+}\;+\;6\,e^-\\\\ \textbf{oxidation:}&3\,SO_2\;+\;6\,e^-\;\longrightarrow \;3\,S{O_4}^{2-} \end{array}


Svar #6
09. marts 2021 af inneedofhomework

ladningsregnskabet forstår jjeg ikke ud fra det du har skrevet og det samme med O/H regnskabet...


Svar #7
09. marts 2021 af inneedofhomework

Men det giver ikke mening for antallet skal gå op, og du skriver 2 op og 3 ned?


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. marts 2021 af mathon

Kontroller selv ladningsregnskabet en gang mere.


Svar #9
09. marts 2021 af inneedofhomework

Men hvordan...? det er det jeg ikke ved, hvordan man gør


Svar #10
09. marts 2021 af inneedofhomework

please. Jeg har virkelig svært med ladningsregnskabet


Svar #11
09. marts 2021 af inneedofhomework

Jeg fik heldigvis løst det! Tak for hjælpen tidligere - det hjalp.


Skriv et svar til: afstemning redoxreaktion sur opløsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.