Bioteknologi

Hvad betyder koncentration

09. marts 2021 af rycdi - Niveau: C-niveau

Hej, jeg møder tit ordet ´koncentration´ fx. "Hvis der kræves en højere koncentration, destilleres alkoholen derfor".

Men jeg ved simpelthen ikke hvad ordet ´koncentration´betyder. Er der en der vil forklare. Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2021 af Eksperimentalfysikeren

Et simpelt eksempel:

Du opløser 1 g salt i 1L vand. Koncentrationen af salt i vandet er så 1g/L

Opløser du ½g sukker i 1dL vand, er koncentrationen af sukker i vandet = ½g/1dL = 10*½g/(10dL) = 5g/L.

Dette er ikke helt korrekt. Når man opløser noget i f.eks. 1L vand, vil der være lidt mere end 1L opløsning ( med få udtagelser.)

Koncentrationen af et stof er stofmængden pr L eller pr kg opløsning. Stofmængden kan angives i masseenhed (g, mg eller kg), rumfangsenhed (L, mL, μL) eller i Mol. Hvis mængden af opløst stof angives i samme enhed som mængden af opløsning, kan koncentrationen angives i procent. 10 mL alkohold i 1 L opløsning er 10mL/1L = 0,01L/1L = 0,01 = 1%.

Bemærk, at for f.eks. alkohold i vand, får man et andet resultat, hvis man for samme opløsning regner i masseenheder, fordi 10mL alkohold har massen 8g, så masseprocenten er 0,8.


Svar #2
09. marts 2021 af rycdi

Når okay, så koncentration beetyder egentligt stofmængden? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. marts 2021 af Eksperimentalfysikeren

Stofmængden pr rumfangsenhed eller masseenhed.

Har man en opløsning, der har koncentrationen 2g/L og tager 3L af den, har man en stofmængde på 2g/L * 3L = 6g.


Svar #4
13. marts 2021 af rycdi

Okay jeg forstår meget bedre mange tak.


Skriv et svar til: Hvad betyder koncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.