Matematik

eksponentiell og lineær funktioner

16. marts 2021 af dhew99 - Niveau: C-niveau

Hej folkens

Jeg har fået en opgave hvor jeg skal lave en ekspotionelt og lineær funktion, men hvordan kan jeg se hvad der er lineær og hvad der er ekspotionelt? Eller hvordan kan jeg argumenter at disse tal, skaber er lineær og det andet er eksposionlt, har fundet ud af hvad der er hvad.

Min ekspotionelle funktion ser sådan ud: f := x -> 90000*1.0250^x

Min lineær funktion ser sådan ud: y = 2500^x * 90.000


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2021 af mathon

                     y = 2500^x * 90.000     er ikke en lineær funktion.


Svar #2
16. marts 2021 af dhew99

#1

                     y = 2500^x * 90.000     er ikke en lineær funktion.

Hvordan ikke det? Selv hvis den bliver rettet til f(x) = 2500^x * 90.000 forskriften for en lineær er f(x) = a^x *b


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. marts 2021 af mathon

Forskriften for en lineær funktion er
                                                                   f(x) = a·x + b


Svar #4
16. marts 2021 af dhew99

#3

Forskriften for en lineær funktion er
                                                                   f(x) = a·x + b

Beklær glemte det, men for stadig en lineær funktion når jeg indsætter f(x) = 2500 * x + 90.000 men kan du hjælpe med mit spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. marts 2021 af mathon

            \small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{eksponentiel funktion:}\\&\textup{v\ae ksthastighed}&\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}(y)=\ln(a)\cdot y\\\\ \textbf{line\ae r funktion:}\\&\textup{v\ae ksthastighed}&\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} x}(y)=a\;\;\left (\textup{konstant} \right ) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. marts 2021 af AMelev

#0 Det er svært at give et klart svar, når vi ikke ved, hvilke oplysninger du har. 
Hvor har du forskrifterne fra?
Læg lige et billede af opgaven op.
 


Svar #7
19. marts 2021 af dhew99

#6

#0 Det er svært at give et klart svar, når vi ikke ved, hvilke oplysninger du har. 
Hvor har du forskrifterne fra?
Læg lige et billede af opgaven op.
 

Det fint fandt ud af det:)


Svar #8
19. marts 2021 af dhew99

#6

#0 Det er svært at give et klart svar, når vi ikke ved, hvilke oplysninger du har. 
Hvor har du forskrifterne fra?
Læg lige et billede af opgaven op.
 

Det fint fandt ud af det:)


Skriv et svar til: eksponentiell og lineær funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.