Matematik
Går parameterkurven i gennem et punkt? (VEKTORFUNKTIONER HJÆLP)
En som kan hjælpe med vedhæftet opgave - det vil betyde meget! Muligvis lidt detaljeret ift. fremgangsmåden!
God dag - god påske! :D
Svar #2
26. marts 2021 af peter lind
sæt y(t) = 10 og løs den fremkomne ligning
Sæt derefter den fremkone ligning ind i x(t) Hvis resultatet blive 2 gåt kurven gennem P ellers ikke
Svar #3
26. marts 2021 af Elninoo
Kan du uddybbe eller muligvis komme med et helt andet eksempel som jeg kan se. Kan nemlig ikke lige gennemskue det helt
Svar #4
26. marts 2021 af peter lind
Hvis kurven går igenem P, må der findes et t, som giver punktet. Man finder først et t der svarer til en af koordinaterne. I dette tilfælde har jeg valgt y koordinaten fordi det giver den simpleste ligning. Når jeg har fundet dette t, må det samme t give x koordinaten
Svar #5
26. marts 2021 af Elninoo
Kan dette passe (Se vedhæftet) - har i hvertfald prøvet at følge metoden hvorvidt det er lykkedes må tiden vise
Svar #6
27. marts 2021 af peter lind
Du har fundet en løsning for x koordinaten. Det kan du selvfølgelig også godt; men du har løst den forkert
Løs den for y koordinaten eller anden koordinaten først. Den er meget nemmere
Svar #7
27. marts 2021 af mathon
Du søger den t-værdi, som opfylder
både
og
her påpeger peter lind
det lettere i at løse 2t + 6 = 10, som giver én løsning, som efterprøves i ligningen 0.5·t2 = 2
frem for at begynde med
at løse 0.5·t2 = 2, som giver to løsninger, som hver skal efterprøves i ligningen 2t + 6 = 10.
Skriv et svar til: Går parameterkurven i gennem et punkt? (VEKTORFUNKTIONER HJÆLP)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.