Matematik

Differentialligning hjælp en eller anden!

27. marts 2021 af Elninoo - Niveau: A-niveau

En som muligvis kan forklare mig hvordan jeg løser vedhæftet opgave - så vil jeg prøve! Tusind tak. En eller anden! 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2021 af MatHFlærer


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. marts 2021 af MatHFlærer

a) du ved væskemængden er 10L. Indsæt det på Vs plads og udregn. Så får du dV/dt=...

b) løs ligningen dV/dt=0, dvs.

0.1-0.016\cdot V^{2/3}=0. Brug CAS. 


Svar #3
27. marts 2021 af Elninoo

Kan det passe i forhold til B) Og kan du muligvis uddybbe hvorfor det skal være = 0 når det er øvre grænse? Således jeg forstår det til en eventuel anden gang. 

Og i forhold til a) Hvad er VS i dette tilfælde? Er nemlig lidt i tvivl ( se vedhæftet) Og tusind tak for hjælp. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2021 af MatHFlærer

Det skal være 0 fordi du netop finder de steder på differentialligningen, hvor der er ligevægtsløsninger. Måske kender du ikke så meget til det, men dermod kender du til teorien om f'(x)=0, hvor du søger væksthastigheder der er 0, dvs. vandrette tangenter. Historien er den samme. Du løser dV/dt=0 på samme måde som hvis du skulle løse f'(x)=0 for at finde vandrette tangenter. 

Væksthastigheden i a) skulle du gerne få til at være 0.0257L pr. time.


Svar #5
27. marts 2021 af Elninoo

Ah - kan godt huske når du skriver det på den måde. Men tilbage til a) Kan ikke lige få det helt til at fungere da du skriver VS så er jeg lidt i tvivl hvad det er i forhold til differentialligningen kan du uddybbe? Så tror jeg at jeg er ved at have styr på det


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. marts 2021 af MatHFlærer

Når, undskyld. VS skrev jeg ikke men jeg skrev Vs altså V's plads hvis det giver mening? 


Svar #7
27. marts 2021 af Elninoo

Ah - det var også det jeg tænkte. Men det havde jeg også gjort tideligere men det giver mig intet resultat. Det var derfor jeg blev lidt fortvivlet se vedhæftet. Kan du se hvad jeg har gjort forkert


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. marts 2021 af MatHFlærer

Prøv evalf[5](dit udtryk)


Svar #9
27. marts 2021 af Elninoo

Tusind tak det virker nu! 

Tak for hjælp og god påske til dig! :D


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. marts 2021 af MatHFlærer

Tusind tak og i lige måde. :-)


Skriv et svar til: Differentialligning hjælp en eller anden!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.