Kemi

Ester, er dette korrekt?

02. april 2021 af Janne91 - Niveau: B-niveau

Er dette korrekt opskrevet, når jeg skal danne esteren der er opskrevet på den anden side af pilen?

Jeg skal også navngive på begge måder. Ved i hvad der menes?

Den ene er isobutansyreisoamylester ikk? men hvad er den anden?

Vedhæftet fil: ester.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. april 2021 af AngelOneOne

Hej,

For at danne en ester, så skal en alkohol og en carboxylsyre reagere, ikke to alkoholer. Den reaktion du sandsynligvis skal lave, er reaktionen mellem propanol og ethansyre (eddikesyre). Det giver esteren propylethanoat, som også kan kaldes for propylacetat.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
02. april 2021 af Janne91

Jeg skal lave esteren der har formlen på æble, nederst i højre hjørne. jeg har vedhæftet den. Men jeg har tydelig ikke forstået det så :(

Vedhæftet fil:æble...png

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. april 2021 af AngelOneOne

Hej,

For at danne esteren isobutansyreisoamylester (IUPAC navgivningen af denne er isobutyrat, eller 3-methylbutyl-2-methylpropanoat) der lugter af æble, så skal isobutansyre (2-methylpropanonsyre) og isoamylalkohol (3-methylbutan-1-ol) reagere med hinanden.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
02. april 2021 af Janne91

Men er det ikke også det jeg har gjort i reaktionen?

Brugbart svar (0)

Svar #5
02. april 2021 af AngelOneOne

Hej,

Du har fuldstændig ret - Jeg skulle nok være gået til Louis Nielsen :oD

Strukturen for isobutansyre er dog:

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
02. april 2021 af Janne91

:') super. Tusind tak :) og så det med den skal have 2 navne. Jeg er med på den anden navngivning slutter på - oat. Men hvad med resten?

Brugbart svar (0)

Svar #7
02. april 2021 af AngelOneOne

Hej,

Jeg har givet de to navne, som jeg tror er dem der efterspørges i indlæg #3:

Isobutansyre - 2-methylpropanonsyre
Isoamylalkohol - 3-methylbutan-1-ol
Isobutansyreisoamylester - isobutyrat, eller 3-methylbutyl-2-methylpropanoat

Tjek også lige strukturen på isobutansyre - Den har du forkert i din reaktion.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Ester, er dette korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.