Matematik

Bestem monotoniforholdene for f

25. april 2021 af Jules702 - Niveau: A-niveau

Er der nogen, der kan hjælpe mig med dette?: 

En funktion f er givet ved

f(x)=4*ex^2+2x-3

a) Bestem f(1)

b) Bestem monotoniforholdene for f

Jeg har udregnet opgave a og fået f(1)=4.

Hvordan bestemmer jeg monotoniforholdene? Jeg har forsøgt at differentiere funktionen så jeg kunne sætte det lig med 0, men jeg bliver ved med at gøre det forkert. Måske nogen kan forklare mig, hvordan det skal gøres? Og hvad skal jeg derudover gøre? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2021 af peter lind

Du kan enten bruge dit CAS værktøj eller også bruge reglen om differentiation. Indre funktion x2+2x-3


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. april 2021 af ringstedLC

a) Korrekt.

b) 

\begin{align*} f'(x) &= (4)'\cdot e^{x^2+2x-3}+4\cdot \bigl(e^{x^2+2x-3}\bigr)' \\ &= 4\cdot \bigl(e^{x^2+2x-3}\bigr)' \\ &= 4\cdot e^{x^2+2x-3} \cdot \bigl(x^2+2x-3\bigr)'\quad \text{, da }\bigl(e^x\bigr)'=e^x \\ f'(x) &=\,... \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2021 af AMelev

f(x) = h(g(x)), hvor g(x) = x2 + 2·x - 3 og h(y) = 4ey, så f '(x) = (2x + 2)·f(x).

Så kan du finde monototoniforhold på sædvanlig vis, idet du udnytter, at eksponentialfunktionen (og dermed f(x)) er positiv.

Alternativt kan du udnytte, at eksponentialfunktionen er voksende, så monotoniforholdene for f er de samme som for g.
Da grafen for g er en parabel med grenene nedad, har g minimum i toppunktets 1.koordinat x = -b/(2a) og er således aftagende i ]-∞, -b/(2a)] og voksende i [-b/(2a), ∞[. Det samme er altså tilfældet med f


Svar #4
01. maj 2021 af Jules702

Okay, tak. Nu har jeg så f '(x)=4*ex^2+2x-3*2x+2.

Men hvordan finder man monotoniforhold for en eksponentialfunktion? Det har jeg normalt kun arbejdet med i forbindelse med 2. og 3. gradsfunktioner, hvor man løser f '(x)=0, men synes jeg ikke giver så meget mening at gøre her. En eksponentialfunktion er vel normalvis altid enten stigende eller faldende?


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. maj 2021 af peter lind

f '(x)=4*ex^2+2x-3*(2x+2)

Du har unladt at sætte to par parenteser.

Den skal jo gange eksponentialfunktionen med 2x+1


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. maj 2021 af ringstedLC

#3: "Da grafen for g er en parabel med grenene nedad, har g minimum..."

Parablen har grenene opad og derfor et maksimum.

#4: Godt.

En funktion-, stigende eller faldende, er monoton i hele sin definitionsmængde. Det vil sige, at løsning af funktion '(x) = 0 ikke har nogen løsninger. Og derfor gives der normalt ikke opgaver om monotoniforhold med den slags funktioner.

Den afledede bliver altså et produkt af to funktioner, hvoraf den ene ikke er 0. Derfor undersøger du om den anden kan være 0 og f derfor har et ekstremum:

\begin{align*} \text{Enten}\quad f'(x)=0 &= \left (2x+2 \right )\cdot f(x) \\ 0 &= 2x+2\;,\;f(x)\neq 0 \\x &= \;? \\ \text{eller}\quad x &= \frac{-b}{2a}=\;? \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. maj 2021 af AMelev

#4 ex er voksende (e > 1) og positiv. Se evt. formelsamling side 19 (99)-figur, samt (100) & (101).

#3 & #6 Begge roder lidt rundt: "Parablen har grenene opad og derfor et minimum

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #8
02. maj 2021 af ringstedLC

#7: Det går jo nydeligt..., Tak!


Skriv et svar til: Bestem monotoniforholdene for f

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.